Annons:
Etikettervillan-ängavången1970-tal
Läst 7424 ggr
AndersE
2/9/11, 6:43 PM

Ängavången ca 1978

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hittade en gammal diabild i härligt format - 6x6 cm. Tyvärr felexponerad men med lite bildbehandling blev det en bild.

Bilden visar Ängavången från söder mot norr. Det har hänt en hel del, åtminstone runt om själva Ängavången…

  • Redigerat 12/4/20, 4:00 PM av AndersE
Annons:
AndersE
2/9/11, 6:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En till från en lite annan vinkel…

Tordmulen-11
2/9/11, 8:05 PM
#2

Det är alltså omedelbart innan Papegojan/Nya Ängavången börjar byggas ut! Vad är det för avlång byggnad som syns i just det området?

lizzkulla1
2/9/11, 8:58 PM
#3

det måste vara bollfabriken, där arne gyllström var verkmästare.

fot-hand bollar tillverkades där bla. v m-bollen 1958

AndersE
2/9/11, 11:42 PM
#4

Ja, det är är nog så. Jag minns lokalen som en öde byggnad då jag var liten. Där hölls en auktion i mitten av 70-talet på diverse prylar.

lizzkulla1
2/9/11, 11:55 PM
#5

min pappa hade koloni där, paralellt med borgmästargatan, papegojan ligger på den marken nu.    funkishuset i hörnan lädergatan- längs ån och borgmästargatan finns väl kvar ännu?

Farwuq
2/12/11, 7:45 AM
#6

Man ser och minns.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
lizzkulla1
2/17/11, 4:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

här syns ju inte bollfabriken fam. gyllström står framför,

när komden byggnaden till?  fanns den när morfar hjalmar började där 1936?

FAM. GYLLSTRÖM BODDE PÅ TVÅ ADRESSER    BORGMÄSTARGATAN 5 OCH ÄNGAVÅNGSGATAN 5     TROTS LÄGENHETEN HELA TIDEN VAR DEN SAMMA

lizzkulla1
2/17/11, 4:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

HÄR ÄR ESTER GYLLSTRÖM MEN DE SYNS BARA KOLONIOMRÅDE I BAKGRUNDEN

lizzkulla1
4/3/12, 5:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Foten i munnen

närpapegojan var koloniområde kunde de se ut såhäri ernsth nilssons koloni

lizzkulla1
4/3/12, 5:45 PM
#10

Förvånad

av kolonin syns mest de vita snäckskals gångarna   och rivningen av fabriken i bakgrunden.

[Sjöholm i Hålan]
6/17/12, 5:21 PM
#11

Innan Papegojan byggdes,var jag inne på Remfabriken på loppis!!Jag vill minnas var 1975-76.kommer ihåg låg en enormt vacker Patriciervilla ner mot ån på den sidan, Innehavarna av huset lärde jag att känna 1 år tidigare :-)

På nämda loppis gjorde jag ett av mitt livs bästa fynd. En totalt sliten stor jättefåtölj i brunt skinn fångade mitt intresse,och den blev min för endast 50 :- !! Till mormors stora fasa och gubbens ilska ;-) Var han som fick baxa in denna i bilen !! Jag lärde senare att känna en antikhandlare från Perstorp under en auktion hos Thorsten Fransson.Denna gubbe bjöd jag på kaffe mot att han skulle titta på fåtöljen.Motvilligt följde han med hemmåt..Men blev helt till sej då denna visade sej vara ett "Ägget" av Arne Jacobsen och avsedd för SAS Hotel Köbenhavn,enligt stämpel !! Tyvärr försvann den genom åren pga många flyttar :-(

Upp till toppen
Annons: