Annons:
Etikettängelholms-stad
Läst 3685 ggr
Tordmulen-11
2010-05-24 17:45

Ängelholm stavas med "Ä" sedan 1912!

Staden och kommunen Ängelholm stavar ju numera sitt namn med "Ä". Från stadens grundande hade vi förstås en dansk stavning, som sedan blev en gammalsvensk, innan 1900-talets stavningsreform kom. Visserligen beslöt stadens dåvarande fäder att hålla fast vid den gamla stavningen, men någpn gång på vägen måste de ju ha ändrat sig. Det verkar ha skett 1912, då staden skulle ta fram ett nytt reglemente för drätselkammaren (dåtidens kommunstyrelse). Till det framtagna förslaget kom några ändringsförslag, bland annat ett av herr Nils Edberg, som var lärare och stadsfullmäktigepolitiker. Han ansåg att reglementets stavning borde ske "i likhet med senaste upplagan av Svenska akademiens ordbok", dvs med den sedan 1907 påbjudna rättstavningen. Och så blev det, och på hösten 1912 hölls de första mötena för att styra staden, där namnet stavades med "Ä". - Som en och annan kanske hört mig säja, så är min absolut orubbliga åsikt att vi ska fortsätta med det! Heder åt herr Edberg!

Annons:
AndersE
2010-05-24 18:38
#1

#0 Kul att du hittat ett årtal!

Jag har sett stavning med Ä redan 1903!

Det rör sig om ett dokument där Willans Tegelbruks styrelsemedlemmar genom åren listas. Sista stavningen med "E" är från 1900 och sedan är det "Ä" från 1903 och framåt.

För några år sedan hade jag nog vurmat för stavning med "E" men idag håller jag med om att vi ska behålla "Ä". Bl.a. för att vi lever i en global värld där allt mer inriktar sig på engelskan och å, ä och ö tenderar att försvinna. Då tror jag det växer fram ett stort värde just på dessa bokstäver.

Ronny-K
2010-05-25 09:01
#2

Helsingborg stavades Hälsingborg långt in i vår tid.

Men jag håller med, Ängelholm med "Ä" faller sig naturligt.

AndersE
2010-05-25 12:28
#3

Jag tror Helsingborg bytte redan ca 1969.

Tordmulen-11
2010-05-26 00:41
#4

Det verkar ha varit 1971 som Hälsingborg återgick till "then gambla stafningen", i anslutning till kommunsammanslagningen. Över huvud taget är ju helsingborgarna lite konservativa: om man kommer körande på E6 dyker det plötsligt ute på vischan i höjd med Hasslarp upp en skylt "Helsingborgs stad", vilken man kan tycka känns lite malplacerat, både geografiskt och kommunalrättsligt. - Ortnamnsexperterna anser nog egentligen, att stavningen med -e- är oetymologisk, eftersom Häls/hels anses komma av en inbyggarbeteckning "hälsing", syftande på de boende vid "halsen", på ömse sidor om Öresunds smalaste ställe. Så har både "Helsingör" och "Hälsingborg" uppstått. Den danska staden skrevs 1231 "Hælsingør", alltså med "ä"…

Farwuq
2010-06-01 19:32
#5

Samma E/Ä förvirring har också drabbat Trelleborg/Trälleborg.

Men jag tror det ändrades redan 1937.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ronny-K
2011-01-24 10:45
#6

Stavningsfrågan är aktuell igen läser jag i dagens HD / NST.

Annons:
Farwuq
2011-01-31 19:06
#7

Jag som - sedan över 34 år tillbaks - är en fd. Ängelholmare, tycker att det kvittar lika.

"Ä" är bara ca. hundra år gammalt och "E" har används betydligt längre. Ängelholm kommer att förbli Ängelholm även om det heter Engelholm.

Flört

(En som gillar Engelholmsglass)

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: