Annons:
Etiketterrönneåbroarna
Läst 7177 ggr
MadsG
3/5/10, 9:27 AM

Rädda Pyttebron

Edit: Borttagen länk

Är det verkligen meningen att pyttebron skall rivas ?

Annons:
AndersE
3/5/10, 9:41 AM
#1

#0 Nja, det är väl inte det som är grejen.

Det som diskuteras är ju att staden behöver bättre vägförbindelser till Havsbaden.

Bland många förslag finns dels att ersätta Pyttebron med en bilbro. Ganska logiskt eftersom den gamla spårsträckningen just ersatts av bilväg. Den lösningen hade gjort att infarten mot Ängelholm snyggt ersatts av väg ut mot Havsbadsvägen.

Det finns dock förslag om att i så fall flytta Pyttebron, så att den finns kvar, eller om att låta bilvägen gå lite vid sidan av så att Pyttebron kan vara kvar på nuvarande plats.

Jag uppfattar att de starkaste rösterna emot kommer från särintressen i Havsbaden. Sedan länge finns där starka röster som gärna ser att tillgången till stranden nästan ska reserveras för de som bor där… I just detta fall får de naturligtvis stöd av villaägare som kommer lite närmre landsvägen än innan. Å andra sidan jämnas detta ju ut ur ett helhetsperspektiv av att andra får lite mindre biltrafik.

Ur historisk synvinkel tycker jag inte Pyttebron tillhör det mest värdefulla. Den representerar en kort och tämligen misslyckad del av järnvägshistorien. Sträckan blev aldrig populär och inte lönsam. Det var många investerare som förlorade pengar på den och sedan fick skattebetalarna betala.

MadsG
3/5/10, 2:00 PM
#2

Skänk bron till Sveriges Järnvägsmuseum i Ängelhom.

Ronny-K
3/5/10, 2:45 PM
#3

#2 Missförstå mig inte, jag är för Pyttebron, men en stålbro är dyr att underhålla,tror inte muse'et har de ekonomiska förutsättningarna. Bättre att den ligger kvar där den ligger, både geografiskt och ansvarsmässigt.
Tycker inte att det behövs någon ny bilbro/väg till Havsbaden. Vi ska vara rädda om den lilla natur vi har kvar runt staden. Måste alla åka bil ända fram till allting?

PS. Gick med som 'fan' på Facebook.

lizzkulla1
3/5/10, 5:36 PM
#4

HEJA RONNY,   JU MINDRE BILVÄGAR JU LÄNGRE VARAR STADEN UTAN AVGASER    MILJÖVÄNNER ÄR PYTTEBRO VÄNNER.

GÖR FINA CYKELVÄGAR ISTÄLLET   SE PÅ GENT I BELGIEN SOM VAR PÅ TV I VECKAN

AndersE
3/5/10, 6:11 PM
#5

Jo, att göra det svårt för turisterna att nå vår främsta tillgång är säkert ett fint sätt att bevara staden…

lizzkulla1
3/5/10, 7:57 PM
#6

vad jag försod av svaret skulle denna väg betyda så mycket för turisterna, går det inte att köra den gamla vägen havsbadsvägen.

Annons:
MadsG
3/5/10, 8:06 PM
#7

Den kunde flyttas till - Vattengatan - Sockerbruksskolan -

En bro på detta stället har diskuterats om jag minns rätt.

AndersE
3/5/10, 8:26 PM
#8

#6 Idag är det rätt trångt att ta sig in till Skolgatan och över Nybron. Det innebär ju passage mitt i stadens Centrum alldeles intill gågatan. Sådana här projekt måste ju också vara framsynta och tåla en framtid med utveckling.

Det finns ju intressanta tankar - bl.a. av Pontus Möller - om hur man kan öppna upp staden mer åt havet. Det förslaget innebar en väg ungefär från stationen ner till stranden, med bebyggelse, restauranger osv.

Ängelholm har ju en potential som inte utnyttjas precis.

#7 Det finns en bro en liten bit bort, mellan Sockerbruksskolan och Östra kyrkogatan.

Länk

Nu diskuteras en bro som ska förbinda centrum med sjukhusområdet, där det nu lutar mer och mer åt att såväl badhus som hotell och annat ska byggas. Någonstans mellan Carl XV bro och Järnvägsbron.

AndersE
3/6/10, 9:42 AM
#9

Folkpartiets förslag är att flytta Pyttebron mot Hembygsparken och ha kvar dess funktion som gång/cykelbro.

Edit: Borttagen länk

Ronny-K
3/6/10, 10:26 AM
#10

Om nu denna plan är med tanke på turismen finns det nog bättre lösningar. Vi får passa oss att det inte blir ett nytt "Domushusbygge".
Om nu Havsbaden är målet för resan, är det inte ganska ordentlig "nästäppa" vad gäller framkomlighet och parkering där idag. Vad är tanken hur detta ska lösas?

Badsäsongen är ju inte särskilt lång, skulle det inte kunna ordnas alternativa, och för Ängelholm unika, lösningar att under denna korta säsong miljövänligt transportera turister till och från stranden. Då skulle ju kanske handlarna i sta¨n kanske vara intresserade att sponsra.
Men jag anar att det kanske inte denna typ av turister man har i åtanke.

Nu har ju tåget så att säga gått, men annars hade det väl varit enklare att avlasta Havsbaden med en parallellbro till nya järnvägsbron-västkustbanan.

Jag tycker att vi ska sälja och bevara det som är unikt för Ängelholm, dvs. den fina strandskogen och stranden. Vi behöver inte kopiera andra kommuner i allt. Kan vi inte skapa något själv?

AndersE
3/6/10, 10:31 AM
#11

#10 I planerna finns även bro frå Skäldervikshållet och det har talats om att öppna gamla järnvägsbron för biltrafik.

Jag tror inte det löser problemet.

Vad som menas med "Domushusbygge" begriper jag inte.

Det finns gott om parkeringsplatser intill Klitterhus.

Ronny-K
3/6/10, 11:07 AM
#12

#11 Med domushusbygge menar jag den fula byggnaden som nu huserar Lilla Brännborns. Sextiotals - riv allt -betongtänkande.

AndersE
3/6/10, 11:21 AM
#13

#12 Fast broar är rätt sällan fula tycker jag. Snarare tvärtom.

Annons:
Ronny-K
3/6/10, 11:39 AM
#14

#13 Men inte alltid vackra. I Ängelholm tycker jag två är det,
-Carl XV,s bro. Efterföljaren blev ju fin tycker jag.
-Pyttebron. Typisk järnvägsbro från tidigt 1900-tal. Inga svetsfogar, bara ren nitkonstruktion.
De andra, bara en vägförlängning i betong.

AndersE
3/6/10, 12:05 PM
#15

#14 Fast jag tycker Järvägsbron är fin med sina tre valv. Även nya Nybron är OK där man behållt de gamla brofästena. Christian II.s bro vet jag att jag ritade av några gånger på teckningslektioner nedanför gamla Centralskolan. Frå vattnet är de flesta broar rätt vackra med ofta runda valv.

Men det är ju egentligen en annan fråga - hur en ny bro ska se ut. De flesta förslag jag sett har med något slags bevarande av själva Pyttebron även om den flyttas.

Som vanligt tror jag att denna fråga rymmer många skiljelinjer:

  • vill man ha kvar de dåliga förbindelserna till Havsbaden?
  • vill man slippa en väg nära just det egna huset?
  • vill man ha kvar Pyttebron?
  • är det viktigt att Pyttebron finns på nuvarande plats?

Jag tror att det är olika svar på många av frågorna. De som idag går med i facebook-gruppen eller skriver under namninsamlingar är nog inte heller helt eniga…

Ronny-K
3/6/10, 12:30 PM
#16

#15 Våra politiker är nog inte heller helt eniga i denna fråga. De är sällan eniga om något strax före ett val. Däremot efter.

AndersE
3/6/10, 12:57 PM
#17

#16 Förslaget om bilväg där Pytebron finns idag kommer väl ursprungligen från (fp) sedan 20 år tillbaka - Edit: Borttagen länk. Sen har väl övriga borgerliga relativt nyligen anslutit sig - Edit: Borttagen länk

Enligt sista länken har (fp) en idé om att "göra om" nuvarande Pyttebron till bilbro, dvs behålle utseendet men bredda den.

lizzkulla1
3/6/10, 2:01 PM
#18

en gammal fin stad som ängelholm,  går de så bra att bygga om i den till en modern stad,   att krångla för mycket blir rörigare se på stortorget  inte är de bättre,   om domus bygget sades de ju att arkitekterna hade en dumus kass över huvudet.   många turister trivs i ystad med den gamla statskärnan och den drar turister,    men i ystad var de fattigare än i ängelholm där finns inte det gamla centrum kvar.

de e svårt  att hitta bra lösningar på utrymme som inte finns

Ronny-K
4/2/10, 3:10 PM
#19

Edit: Borttagen länk

AndersE
4/2/10, 3:25 PM
#20

Det här är inte en politisk sajt. Jag tar bort länkar till sajter med politisk agenda.

Annons:
Ronny-K
4/2/10, 4:45 PM
#21
AndersE
6/19/11, 1:36 PM
#22

Nytt inlägg i debatten.

Länk till HD

Jag tycker Kräner resonerar klokt. En ny lösning skulle kunna bli såväl mer praktisk som vackrare än dagens.

Ronny-K
6/20/11, 4:15 PM
#23

#22 Hej Anders, hoppas du har det bra på din Sverigesemester. Kul att läsa din Namibia blogg.

Men vad har nu hänt? Hänvisar till #20, med tillägget  ¨What's good for the goose is good for the gander".

Men din site, dina regler.

Ha det gott i vilket fall.

AndersE
6/20/11, 6:37 PM
#24

#23 Ja, länkar till nyhetsmaterial jämställer jag inte med länkar till politiska hemsidor.

Johnny
6/24/11, 9:17 AM
#25

Ängelholm är på väg att mista sin själ, det lilla som eventuellt finns kvar!

Skälderviken miste sin i början av sjuttiotalet!

Jag bodde i Skälderviken under åren 57 — 69. Då var det fortfarande ett litet pittoreskt fiskeläge. Man kunde köpa fisk i hamnen och på torget. Då fanns det fanns midsommar- och blomsterfest. En "vi-känsla" fanns det då.

Sen började man bygga bort själen i Skälderviken.

Detta tycker en som sett förändringen från "sidan"

Jag tycker också att Ängelholm byggt bort sin själ.

Förändringen i både Ängelholm och Skälderviken kunde skett på ett mer varsamt sätt. Visby, Eksjö bl a  är lysande exempel på, där det finns politiker som vet hur man stavar till varsamhet och känsla.

Undrar hur det landar med utbyggnaden vid Klitterhus? Om några år kommer kanske ett förslag om hotell på stranden mellan Råbocka och Klitterhus.

Nu ska kanske Pyttebron rivas — det är beklämmande, tycker jag.

Ha en trevlig midsommarSkrattande

staffanberger
2/24/12, 11:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Det smartaste är att dra räls över Pyttebron igen och ner till Havsbaden och trafikera med snabbtåg som detta:

Farwuq
2/25/12, 8:09 AM
#27

Ja, med fullt blås.

Flört

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Ronny-K
2/25/12, 10:37 AM
#28

#26, 27

Tycker ni inte att det blåser nog om Pyttebron? Skrattande

Men å andra sidan..inga växlande vindar där. Raka rör! Flört

AndersE
3/3/12, 7:13 AM
#29

#26 Staffan, du får flytta tillbaka, dra igång gamla RLF och lägga en motion…

staffanberger
3/3/12, 7:24 AM
#30

Ha, ha, ha!

Retroaktiva Landsförbundet är ju helt rätt parti för att lägga tillbaka saker. Till exempel gammal räls …

AndersE
3/3/12, 7:31 AM
#31

#30 Precis!

Ronny-K
3/24/12, 8:17 AM
#32

Det får nog bli räls, asfalt har vi ju inte råd med… HD

Upp till toppen
Annons: