Annons:
Etikettausås
Läst 4764 ggr
Ronny-K
2010-02-01 10:55

Wilhelmstorp Ausås

Jag har hittat en ana boende i nämnda torp tills han avled 1839. Jag har kikat på kartor men finner inget. Troligen rivet. Finns det någon som har någon gammal karta där det finns utmärkt och kan tala om var det låg?

Annons:
AndersE
2010-02-01 11:05
#1

Den karta jag har på DVD - Häradsekonomiska kartan . hittar jag inte något Wilhelmstorp på.

Lantmäteriet har en hemsida med historiska kartor.

Länk

Ronny-K
2010-02-01 14:50
#2

#1

Hej Anders,

Ja, jag har kikat där men Ausås är inte med bland de orter man kan söka karta på.

Mander
2010-02-04 15:01
#3

Hej Ronny!

På biblioteket finns nedan bok att låna.

Ängelholms kommun. bebyggelse och miljö Torpinventering

Då jag själv har mycket släkt i aktuell bygd, har jag lusläst boken. Det finns dessvärre inget Wilhelmstorp angivet för Ausås. Dock finns det ett par torp som inte kunnat namnges, då de är försvunna sedan lång tid tillbaka. Nedan torp finns angivna med namn för Ausås by.

Bjärlyckehuset, Hallingehuset, Florotorpet, Ekehuset, samt en torpfastighet som finns utmärkt på kartan rörande laga skifte från 1830 och ett torp som är utmärkt på skifteskartan från 1834-1838. De två sistnämnda ej namngivna.

Ausås socken består även av byarna Härninge, Humlarp och Tvängstorp där nedan torp finns angivna:

Örtahuset, Tuvahus, Skoghuset, Västra & Östra Böckarehuset, Stenrörshuset, Rycktarehuset, Raskatorpet, Backahuset, Ryttaretorpet, Rotelyckan, Sjunkahuset, Hindrickshuset, Skräddarehuset, Wennbohuset, Slaktarehuset, Ljungahuset, Harahuset, Böckarehuset, Spelehuset, Svarvarehuset, Tranehuset, Vipehuset, Wahlströms torp, Gökahuset samt ett antal torp som inte angivits med namn.

I boken finns en karta som anger var torpfastigheterna var belägna.

//Magnus

Ronny-K
2010-02-04 15:20
#4

# Tack Magnus!

Ska titta in på biblioteket när jag är i hemtrakterna.
Jag visste inte om att jag hade anor i Ausåstrakten förrän ett par år sedan.
Jag har arrenderat en mindre jaktmark i Ausås sedan en del år tillbaka. Kanske har jag jagat där förfäderna arbetat på åker o äng. Känns helt rätt och bra på något svårförklarligt sätt.

Mander
2012-04-22 13:50
#5

Har nu funnit på torpet i 2 st HFL för Ausås. Torpet förkommer i kyrboken efter byn Tvängstorp och före Härninge. Med utgångspunkt från detta torde torpet ha legat någonstans mellan dessa byar.

bokesliden
2012-04-22 18:41
#6

Gå in på www.lantmateriet.se.

Välj historiska kartor

Välj avancerad sökning

Välj Arkiv:lantmäterimyndigheternas arkiv

Skåne län

Ängelholms kommun

och skriv Ausås i fältet för traktnamn så får du ett stort antal träffar med historiska kartor från Ausås.

Lycka till!

Annons:
Ronny-K
2012-04-24 09:53
#7

5 & 6 Tack både Magnus och Bokesliden!
Kul att veta var ungefär torpet har legat! Ska leta vidare i de kartor jag nu fann. Kan ju finnas med om jag har lite tur!

Upp till toppen
Annons: