Annons:
Etikettmunka-ljungby
Läst 4378 ggr
askarebolet
1/25/10, 3:18 PM

Munka Ljungby-Tåssjö hbf:s arkiv 2. Gåramålningar

I föreningens arkiv finns två, tyvärr, oidentifierade gåramålningar. Den första har en signatur som jag tyder till "E. Brink". Den finns i målningens nedre högra hörn men har inte kommit med på mitt halvdåliga fotografi.

Annons:
askarebolet
1/25/10, 3:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

# 0 Och här kommer bilden på tavlan. . .

askarebolet
1/25/10, 3:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Den andra målningen är utförd av Fritz Altenburg. Hans namn är säkert bekant för många. Altenburg levde mellan 1887 och 1968 och lär ha utfört över 1000 gåramålningar! Denna, som kanske föreställer en gård i Munka Ljungby, är daterad 1924.

AndersE
1/25/10, 3:26 PM
#3

#1 Ser ut att vara målad för inte så länge sedan. Fint målad med bra perspektiv.

lizzkulla1
1/25/10, 6:53 PM
#4

när jag ser #3 tänker jag på vägen från starby till ängelholm just på höger sida. strax efter på höger sida går en liten väg till össjö.

idetta huset som jag ser fram för mej var en joulivsbutik ett tag förer 2003.

min man sa samma utan jag sagt min tanke först. men de kan ju ändå vara fel

1924 målade Altenburg hilma-paul nilssons gård   långkatekes på kullavägen   farm 27.

askarebolet
1/25/10, 7:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#4 Jag vet ungefär vilken gård du menar. Jag är dock inte så hemma i Starby socken och kan inte fastighetsbeteckningarna. Vid en snabb bläddring i Gods och gårdar fastnade jag för den bifogade gården. Den har vissa likheter med tavlan tycker jag. Träden till vänster finns inte på tavlan men kan ha trollats bort av målaren.

AndersE
1/25/10, 9:12 PM
#6

#5 Det där tror jag är en av "mina" gamla släktgårdar. Där ligger två gårdar intill varandra som tillhörde min farfars farfars far och farbror.

Den ena är tegelklädd och påminner om #2. Jag har en nytagen bild någonstans men hittar den inte nu…

Annons:
AndersE
1/25/10, 10:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Hittade bilden, men den jag tänker på är inte samma som #2. Bl.a. antal fönster som inte stämmer…

lizzkulla1
1/26/10, 3:24 PM
#8

#4  den var mycket lik, de lilla fönstret på logen uppe vid taknocken, och 7 fönster på huset  hoppas de kan vara rätt, läget vid vägen är ju rätt. 

förr när min svärmor levde körde vi den vägen minst 2ggr. i mån. men tyvärr bara kör man studerar inte husen. i starby kyrka har jag aldrig varit inne   fast vi körde där mellan 1965-2004

PolkaC
1/27/10, 11:01 AM
#9

#2 det ligger en gård mellan Strövelstorp och Hasslarp som påminner om den. På vänster sida norrifrån ungefär mittemellan. Om inte: Tyder inte det gula teglet på att huset borde ligga på Kullahalvön? Höganästegel var väl gult?

AndersE
1/27/10, 11:07 AM
#10

#9 Jag tycker det ser ut som rött tegel på målningen i #2

Ingrid A
10/28/11, 1:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Den här gåramålningen ligger på Hbgs Auktionsverks Hemsida inför auktionen imorgon 2011-10-30.

Upp till toppen
Annons: