Annons:
Etikettjärnvägsgatan
Läst 3047 ggr
AndersE
2010-01-22 22:33

Järnvägsgatans numrering

Jag har varit inne på detta innan…

I gamla Hfl och församlingsböcker anges adresser som kvartersnamn och ett nummer. Ganska ofta motsvarar numret dagens gatunummer. Så Lärkan 48a motsvarar alltså Storgatan 48a.

Eftersom ett kvarter ofta är omgärdat av fyra gator kan det bli lite svårare ibland.

Kvarteret Vakteln är kvarteret söder om torget - med Storgatan i öster, Järnvägsgatan i norr och Trädgårdsgatan i söder och väster.

I församlingsboken 1909-1919 ser Vakteln ut så här:

  • Det börjar med Vakteln 1. Jag gissar att detta är Trädgårdsgatan?
  • Sedan kommer Vakteln 5 som bör vara Storgatan 5. Så fortsätter det med udda nummer till 25 vilket alltså bör vara Storgatan 25.
  • Sedan kommer "Vakteln No 3 åt stora torget". Alltså Järnvägsgatan 3 (Järnvägsgatan 1 har kanske aldrig funnits?)
  • Tillägget "åt stora torget" finns med t.o.m. nr 17. Därefter mynnar Trädgårdsgatan ut.
  • Men numreringen fortsätter med Vakteln 19. Idag tillhör Järnvägsgatan 19 nästa kvarter Ejdern? Var Vakteln 19 då ett hus på Trädgårdsgatan?
  • I boken kommer sedan just kvarter Ejdern, fast där är första nummer 21! Å andra sidan var tomten som idag är Järnvägsgatan 19 vid denna tid inte bebyggd.
  • I boken finns Ejdern med nummer 21 a - g. Idag har Ejdern hus på såväl Trädgårdsgatan som Järnvägsgatan och V. Kyrkogatan. Hur översätter man 21 1-g till dagens adresser?
  • Nästa kvarter i boken är Svanen. Idag har Svanen hus mot V. kyrkogatan samt mot Järnvägsgatan med nummer 25, 27, 29, 31 och 33.
  • I boken finns hus på Svanen med nummer 23a som är handändrat till 23c. Sedan kommer 23b, d och e. Och sedan även 25a och b samt 27. Hur ska dessa översättas till dagens adresser?

Tacksam för såväl kunskaper som gissningar i frågan.

Annons:
AndersE
2010-01-22 23:33
#1

Min egen tro är att Svanen 23e = Järnvägsgatan 27. Min farfars lillebror är enligt böckerna född på Svanen 23e och han sade sig själv vara född på Järnvägsgatan 27.

Av det följer att:

  • 23a/c  och b = ? Kan det vara hus på V. Kyrkogatan?
  • 23d = Järnvägsgatan 25
  • 23e = 27
  • 25a = 29
  • 25b = 31
  • 27 = 33
Upp till toppen
Annons: