Annons:
Etikettängelholms-stad
Läst 8141 ggr
Cheyenne
4/3/09, 11:50 AM

Grisslan 16

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När min farfar föddes i Ängelholm år 1909, anges hans föräldrars hemadress till Grisslan 16 (om jag tyder det rätt). Någon som vet vilken fastighet detta var och nuvarande adress? Jag har alltid fått höra att familjen var bosatta i Stationshusets personalbostad då min farfar föddes men detta kanske inte stämmer.

Bifogar klipp från SCB-utdraget, födda, Ängelholm, 1909.

Annons:
AndersE
4/3/09, 12:46 PM
#1

Grisslan är ett kvarter. De äldre kvarteren i Ängelholm har alla fågelnamn.

Grisslan ligger sydväst om "Nya Torg". I väster heter gatan Östergatan, i norr Vaktgatan, i öster Gasverksgatan (länken går till Eniro-karta) och i söder Skolgatan.

I Karl Enghoffs jubileumsbok (1516-1916, min är tryckt 1929, finns ofta att hitta på antikvariat) finns längst bak en serie kartor. Jag ser där en numrering på Grisslan från 1 - 12.

Siffran 12 står på ett hus vid Skolgatan. 

Kan det stå 10? Det är i så fall ett mindre hus på Gasverksgatan. Eller är första delen av 16 bara ett snedstreck? Grisslan 6 är hörnhuset Östergatan/Vaktgatan.

Kanske vet någon om det funnits personalbostäder i kvarteret?

Cheyenne
4/3/09, 1:00 PM
#2

Tack Anders.

Jag satt och bläddrade mig igenom utdrag ur församlingsboken 1930 och som du säger; örnen, Påfågeln, Svalan, Svanen etc, etc.

Till saken hör att jag ju dels fått höra detta med personalbostaden vid min farfas födelse, dels att min farfars föräldrar skulle ha byggt huset på Hemvägen 29 så pass tidigt som 1910-talet men jag börjar bli lite fundersam.

Gick igenom födelselängderna då farfar och hans yngre syskon föddes:

Farfar Evert, född 1909, adress som ovan

Stig, född 1913, ingen adress uppgiven

Anna Lisa, född 1914, Gladan 13

Bertil, född 1920, Lärkan 52

I församlingsboken 1930 finner jag Lärkan men inget Lärkan 52 och ingen familjen Johansson under Lärkan öht. Så nu vet jag inte alls när huset  byggdes och var de bodde under min farfars barndomsår.

AndersE
4/3/09, 1:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Gladan är ett litet kvarter väster om kyrkan. Rönneå i norr, V. kyrkogatan i öster, N. Kyrkogatan i söder och Strandgatan i väster.

Lärkan är ett kvarter med Storgatan i väster, Parkgatan i norr, Lärkgatan i öster och Rönnegatan i söder.

De nummer som är med verkar ibland vara fastighetsbeteckningar, ibland gatunummer.

Grisslan 16 skulle kunna vara Vaktgatan 16.

Gladan 13 vet jag inte. Finns inget gatnummer 13 i Gladan.

Lärkan 52 är nästan säkert Storgatan 52. Bild på dagens 52 bifogas.

Cheyenne
4/3/09, 1:21 PM
#4

Oj, vad snabbt du fick fram den informationen. Ja då måste huset på Hemvägen ha byggts i början på 20-talet, efter yngsta sonen Bertils födelse 1920. Min farfar var då 11 år så det kan fortfarande stämma att han bodde där som barn.

AndersE
4/3/09, 1:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#4 En äldre bild på Storgatan norrut. Första huset till höger bör vara Storgatan 52.

AndersE
4/3/09, 1:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Och så huset strax före dess rivning - slutet på -50 eller början av -60-talet.

Annons:
Cheyenne
4/3/09, 1:39 PM
#7

Men, vad kul. Tack!!

Faktiskt riktigt roligt att sitta och studera Föramlingsboksutdraget för 1930. Till vissa delar är det svårt att läsa det skrivna men tänk om man skulle skriva av den och lägga informationen i ett excelark. Då skulle man kunna sortera på namn, adresser, yrken etc.

Kikade tex under Strutsen 7. Där finns totalt fyra familjer där fadern i hushållet verkar vara anställd av Järnvägen. En Lokförare Sylvan m. familj, en Lokeldare Kjäll m. familj, en Lokförare Johnsson m. familj, en Vagnssynare Hansson m. familj

Ronny-K
4/3/09, 4:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#0 Min mor född samma år, 1909. Hon berättade för mig var att hon föddes i ett hus vid Nya Torg. Nytorgsgatan heter den nu, tror dock inte att familjen bodde där Glad

#1 Dom enda SJ Personalbostäder jag känner till, förutom villorna vid stationen är  dessa ( Eniro Kartor).
Min skolkamrat växte upp där, då var adressen "SJ Bostadshus xx"
(2 vånings rödtegel).

 

AndersE
4/3/09, 6:15 PM
#9

#8 De personalbostäderna känner jag också till. Dock av lite nyare datum tror jag.

KjellRu
4/3/09, 7:32 PM
#10

#8. I slutet av 50 talet var adressen SJ Bostadhus 9.Jag har för mig att det var tre ingångar på huset, A-C. Har tidiagre även hetat SJ Boställshus och SJ Boställehem

AndersE
4/4/09, 12:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Kvarteret Gladan ser ut så här idag. Taget åt nordväst - korsningen västra och norra kyrkogatorna. Det svarta huset hyser idag Möllers arkitekter.

AndersE
4/4/09, 12:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

För länge sedan hyste samma hus Am. Björn Speceri & Diverseaffär:

AndersE
4/4/09, 12:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Samma kvarter fast korsningen  Strandgatan / N. Kyrkogatan. Det svarta huset i #11 finns längst bort till höger i denna bild (syns inte…):

Annons:
AndersE
4/4/09, 12:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Och så har vi Vaktgatan 16. Ett fint gammalt hörnhus. Entrén till nr 16 är där den vita bilen står parkerad:

AndersE
4/4/09, 12:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

#14 I högerkanten anas ett hus som idag hyser en revisionsbyrå. En gång i tiden var huset känt som "Tabernaklet":

Cheyenne
4/4/09, 10:27 AM
#16

Fotografiet under inlägg #12 är ju bara helt fantastiskt; Den unge mannen med cykeln (märke?), de två pojkarna till vänster med varsit paket under armen (springpojkar?). Och titta på balkongen. Ett konstverk!!

Ronny-K
4/4/09, 12:40 PM
#17

#12

Låg det inte ett stenhuggeri där senare? Eller kanske redan då, är det gravstenar man skymtar på gården till vänster?

#15

Har för mig att det står en inskription vid ingången på "Tabernaklet".

"Till Guds Ära - 1931"

Cheyenne
4/4/09, 12:56 PM
#18

#17 Det ser ju faktiskt ut som gravstenar.

annsofi
4/4/09, 1:44 PM
#19

Ronny! Apropå bilden på #12, hette det inte Therups stenhuggeri?

Anders! "Tabernaklet" får mig att tänka på huset i korsningen Vaktgatan - Gasverksgatan. I källaren, mot Gasverksg., fanns Ekmans affär, där såldes blommor och grönsaker. Idag finns det en bilskola i den lokalen. Är jag "ute och reser"?

AndersE
4/4/09, 2:45 PM
#20

#19 Får köra förbi och kika…

Annons:
Ronny-K
4/4/09, 2:55 PM
#21

#19 Jo det tror jag du har rätt i! Gjorde en sökning på namnet, Therups finns fortfarande fast på annan adress.

Minns också en grönsaksaffär som du beskriver, minns dock inte namnet.

annsofi
4/4/09, 4:10 PM
#22

Googlade och fann en länk där tabernaklet vid Nya Torg finns på bild;

http://www.ronnekyrkan.se/kyrkan/historia.htm

Det är detta hus jag tänker på som "tabernaklet" jag skrev tidigare i tråden. Kan det finnas eller ha funnits fler här i stan?

Ronny-K
4/4/09, 4:25 PM
#23

#22 Visst är det samma. Fick inte din länk att funka, men efter lite tråcklande hittade jag dit (under Historia).

AndersE
4/4/09, 7:23 PM
#24

Direktlänk! (Scrolla ner lite…)

annsofi
4/4/09, 7:57 PM
#25

# 23 och 24; tack för hjälpen med länken :-)

Cheyenne
4/6/09, 4:38 PM
#26

Nu har jag pratat med min pappa om var min farfar bodde de första åren av sitt liv och pappa bekräftade att hans farfar inte byggde huset på Hemvägen förrens alldeles i början på 20-talet utan de bodde i lägenhet på ett par-tre olika adresser innan dess.

AndersE
4/6/09, 6:53 PM
#27

#26 Där ser man. Någon gång stämmer kartan och terrängen!

(Det är ofta jag är säker på att jag hört något. Sedan visar det sig att det bara var jag som drog förhastade slutsatser…)

Annons:
Cheyenne
4/6/09, 6:56 PM
#28

#27 Ja visst är det så. Jag var så säker på att jag hört….!

Cheyenne
11/15/09, 11:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

När jag ställde den ursprungliga frågan, dvs på vilken gatuadress låg Grisslan 16 vilket var den adress som min farfars föräldrar bodde på när min farfar föddes, så hade jag bara tillgång till SCB-utdraget, födda, Ängelholm, 1909. SCB-utdraget är ju en avskrift av födelseboken i original och det är inte alltid man tog med samtliga uppgifter vid avskriften till SCB.

Nu har jag kikat i födelseboken i original och här finns förutom Grisslan 16, även en trolig gatuadress angiven vilken jag med obefintlig lokalkännedom inte kan tyda.

Någon som känner igen adressen eller kan hjälpa mig att tyda vad det står?

AndersE
11/15/09, 12:08 PM
#30

#29 Jag tycker det står St. (stora) Vång. Stora Vång var ett område i närheten. Jag vet inte exakt var och vilken utsträckning.

Det nämns i "Ängelholms bryggeri" av Sven Andersson och Johan Brinck.

Cheyenne
11/15/09, 12:17 PM
#31

#30

Tack, det låter ju väldigt passande med min farfars far som var Stationskarl. Jag citerar från sidan du länkade til:

"Bolaget tecknar också aktier i Engelholm-Klippans järnväg, Pyttebanan, under förutsättning att en station anläggs i Store Vång. Så blir det också, i och med att stationen Ängelholms Värn placeras nära bryggeriet."

Varför jag undrar igen över detta Grisslan 16 är dels för att det nu framgick en gatudress i födelsenotisen, dels för att du inlägg #1 skriver att med hänvisning till de äldre kartor som finns, så fann du endast Grisslan 1 - 12.

AndersE
11/15/09, 12:30 PM
#32

#31 Fast Stora Vång är ett område, Grisslan är ett kvarter och vi vet väl fortfarande inte om 16 är ett gatnummer och i så fall vilken av de fyra gator som omger kvarteret.

Jag ser på flera håll att man skriver kvartersnamn tillsammans med gatunamn. Ibland är det självklart vilken gata som avses, men inte alltid.

I artikeln om Pyttebanan finns bild på Ängelholms Värn som låg vid Stora Vång.

(Idag används "Store Vång" om ett område/gård norr om staden.)

Cheyenne
11/15/09, 12:40 PM
#33

#32 Då förstår jag. Lite knepigare än jag trodde.

AndersE
11/15/09, 12:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Flygfoto från relativt tidigt 1900-tal.

Norr är till vänster i bild. Stationen "Ängelholms Värn" precis utanför bilden. I öster gamla Folkskolan (senare Centralskolan). Kvarteret Grisslan nere till höger syns i sin helhet. Östergatan nederst i bild, Skolgatan till höger, Vaktgatan till vänster (delar bilden i två halvor) och Gasverksgatan över kvarteret.

Vid den här tiden var det inte så mycket bebyggelse som synes och vilken numrering man använde vet jag inte.

Min farfars mormor och morfar bodde (från 1908) i kvarteret öster om Grisslan, i hörnet Skolgatan/Gasverksgatan.

Annons:
Upp till toppen
Annons: