Annons:
Etiketthöja
Läst 3108 ggr
FAK743
4/12/09, 8:39 PM

Höja 6:20

Fastigheten har ägts av fiskhandlare Nord har någon bilder eller vet mer så blir jag glad!

Annons:
AndersE
4/12/09, 10:12 PM
#1

Jag tittade snabbt i mina "Gods och Gårdar" och "Svensk bebyggelse" utan framgång.

Vilken typ av fastighet är det? Var i byn ligger den? När bodde Nord där?

FAK743
4/13/09, 10:29 AM
#2

Det är en  funkisvilla och när Nord bodde eller ägde fastigheten har jag inga uppgifter om,det enda jag vet är att det finns ett biutrymme där det förvarades is i.

AndersE
4/13/09, 11:24 AM
#3

#2 OK! Byggt på 30-talet kanske?

Farwuq
4/14/09, 8:58 AM
#4

Låg villan norr om Höjavägen, nära mitt imellan byn och E6:an?

Var den ljus i färgsättningen?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

FAK743
4/14/09, 9:58 PM
#5

Villan ligger öster om gamla sparbanken utmed vägen till Starby och troligtvis byggd någongång på 40.talet

Farwuq
4/15/09, 8:51 AM
#6

Hm…

Någonstans mitt emot möllan?

(det är minst 25-30 år sedan jag var där senast)

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
KjellRu
4/17/09, 6:42 PM
#7

Hej FAK743. Har varit i kontakt med en bekant i Höja Hembygdsförening. Det är riktigt att det bott en fiskhandlare Nord i en funkisvilla intill fd. Höja Sparbanks hus. Han sålde inte fisk i huset utan körde runt med en bil och sålde från denna.Han skall ha förvarat fisken i källaren på huset. Nord är död, hans hustru lär ha kommit från Hasslarp, hon bor inte kvar i Höja längre. De har en son Lars Nord som skall bo i Ängelholm han är medlem i Höjas hembygdsförening. Vill Du så kan jag vid ett tillfälle åka förbi och ta ett kort på huset, kör förbi där ganska ofta.

FAK743
4/19/09, 10:39 AM
#8

Det du säger om Nord är rätt och om jag inte minns fel så har sonen gästat mig vid ett tillfälle för några år sedan.Men vem som byggde huset har jag fortfarande ingen aning om samt vilket byggår det är uppfört

AndersE
6/4/09, 5:42 PM
#9

#7 Jag minns ju en fiskbil som körde runt i Ängelholm när jag var liten (slutet av 60-talet). Men enligt mamma var det två bröder Ehn.

AndersE
10/1/09, 2:16 AM
#10

Jag har fått ett mail från en person med "Höja-anknytning":

"Även fiskhandlare Nord var en gammal bekant. Jag minns honom från min tidiga barndom och hans lilla lastbil med flak därbak för fiskelådorna. Däremot minns jag inte att han bott i Höja men det utpekade huset är mig väl bekant… Granne i sparbanken var telefonväxeln. Nord var en mycket social person som kunde dra både en och två vitsar. Han tog också gärna ett glas eller två. Frågan är om han inte miste körkortet vid något tillfälle. Undrar om han inte bodde i kullabygden (Jonstorp?) under de år som jag kan minnas."

Upp till toppen
Annons: