Annons:
Etikettföremål
Läst 3310 ggr
AndersE
2009-01-28 21:23

Silver från Ängelholm

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som Ängelholmsintresserad tycker jag det är kul med föremål som har anknytning. Det behöver inte bli dyrt!

För inte så länge sedan köpte jag tre teskedar på Tradera. Med frakt kostade de 80:- tillsammans! Vad var det då jag köpte?

Annons:
AndersE
2009-01-28 21:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jo, jag var ute efter två av skedarna! De är nämligen tillverkade i Ängelholm.

Dessa skedar har samma stämplar - verkar alltså vara ett "gammalt par" - även om stadsstämpeln på den ena är väldigt svag.

  • Från vänster ser vi "C5" som är årsstämpeln och betyder 1857
  • Sedan kommer P.T och när jag tittar i min "silverbibel" ser jag att det står för "Sven Petter Tingren". Han föddes 1775 i Barkåkra utanför Ängelholm, gick i lära hos M. Lindbergs änka i Ängelholm, examinerades i Stockholm 1806 och blev mästare i Ängelholms samma år. Tingren blev sinnessjuk och dog 1828 men änkan Greta drev verkstaden vidare till 1863. (Samme smed alltså som dessa…)
  • Därefter kommer Ängelholms stadsstämpel - laxen med krona över och EH under.
  • Slutligen "kattfoten" - de tre kronorna.
AndersE
2009-01-28 21:27
#2

Jag tittar i husförhörslängderna för Ängelholm och hittar Tingren i 1818-1822 (GID 1728.8.82100). Han bor på "andra qvarteret på östra raden" vilket jag tolkar som Storgatans östra sida och andra kvarteret söderifrån. Gissningsvis låg alltså smedjan ungefär där dagens Åhléns ligger!

Jag tittar vidare i Hfl 1855-57 (tiden då skedarna tillverkades) och hittar änkan Tingren på sid 121 (GID 1728.20.45900). Här står att hon bor på No 72. Jag har en del gamla kartor över staden men lyckas inte pricka in det…

Hos änkan går en gesäll Sandberg i lära. Jag tror mig veta att denne övertog en del av Tingrens verktyg då han startade eget och Sandbergs verkstad fanns tidigare att beskåda på Ängelholms hantverksmuseum. Jag kunde alltså gå och se de verktyg med vilka mina skedar tillverkats!

(När ska vi förresten återfå vårt fina hantverksmuseum?)

Slutsatsen är i alla fall att jag tycker att jag fyndat. Två silverskedar tillverkade av en mästersmed för 250 år sedan i min egen hemstad. Vackra att använda på bordet - och utmärkta "conversation pieces"… Allt detta för 30:- skeden!

AndersE
2009-02-08 16:38
#3

Har du själv tittat i egna eller föräldrars gömmor. Det kanske finns något gammalt silver med Ängelholms-ursprung?

Upp till toppen
Annons: