Annons:
Etikettstorgatan
Läst 3115 ggr
AndersE
1/30/09, 10:42 PM

Storgatan - Vattengatan söderut, gammal bild

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I den här strängen - länk - "fick" jag en bild av kjersti.

  • Redigerat 12/19/20, 2:56 PM av AndersE
Annons:
AndersE
1/30/09, 10:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bilden är inte så lätt att identifiera. Den är gammal - jag gissar på 1890-talet.

Det som gör att bilden bara kan vara tagen på ett ställe är den lilla böjen. Storgatan i Ängelholm har bara en sådan, alldeles norr om Vattengatan.

Bilden är alltså tagen söderut med Vattengatan som kommer fram från höger en liten bit in i bilden. För den som vill lokalisera sig i dagens Ängelholm så ligger ICA till höger i bildens förgrund och Gripens sparbank mittemot till vänster.

Från ungefär samma ställe är denna bild tagen, men en trappa upp! På vänstra sidan har ett nytt hus tillkommit, men annars är rätt mycket sig likt.

AndersE
1/30/09, 11:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Ytterligare några år senare, och nu tillbaka på markplan, ser vi att första huset till höger har fått en ny entré och därmed ombyggd hörna. Denna bild är från tidigast 1905 och nu verkar affärsverksamheten dominera stadsbilden på ett helt annat sätt.

AndersE
1/30/09, 11:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Det kan ju vara kul att kliva fram en bra bit i tiden. Jag tror bilden togs i slutet av 1950-talet och fotograf var Åke Lindblom.

Huset med hörnentrén är kvar liksom huset därefter även om det fått sig en ny våning.

kjersti
1/30/09, 11:10 PM
#4

Vad kul att se mer perspektiv i historen.

AndersE
1/30/09, 11:11 PM
#5

#3 Strax efter att ovanstående bild togs revs hörnhuset och ersattes av dagens hus. Vi får se vem som blir först med att visa upp en nytagen bild av samma vy som #0!

AndersE
2/8/09, 6:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag blev först!  Glad

Annons:
AndersE
4/26/16, 11:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Bilden överst i bättre upplösning.

Upp till toppen
Annons: