Annons:
Etikettrebbelberga
Läst 2524 ggr
Spajker
6/18/14, 3:38 PM

Snickerifabriken, Rebbelberga

Hej!

Kanske finns det någon här som skulle kunna hjälpa mig med mer information kring den gamla snickerifabriken som låg på Rebbelberga. Tror att det finns en korvfabrik där idag.

Jag har googlat men hittar ingenting, tror att det hette Nyströms Snickerifabrik. Anledningen till att jag letar information är att min morfar jobbade där i många år och jag minns att jag var med honom på jobbet vid något tillfälle som liten. 

Tacksam för all information. 

//Spajker

Annons:
AndersE
6/18/14, 7:41 PM
#1

Jag vet inget om detta men ha tålamod. Kunskapen finns nog…

Tordmulen-11
6/21/14, 1:37 PM
#2

Vi behöver nog lite mer ledtrådar - tid, plats o.s.v. Jag har letat i telefonkatalogen 1941, men där hittar jag ingen Nyström alls. Och har vi verkligen någon korvfabrik i Rebbelberga?

Spajker
6/22/14, 8:01 PM
#3

Platsen är på Blekingegatan i Ängelholm Nummer sju närmare bestämt. Korvfabriken Engelholms korv är också borta och det huserar istället bland annat en VVS firma i den byggnaden nu för tiden.

Tidsmässigt så vet jag faktiskt inte. Jag är född -79 och skulle tippa på att jag var med honom där i mitten eller slutet på åttiotalet. Alltså ganska mycket i nutid jämfört med många andra poster här…

Jag kommer ihåg att han gick i pension runt den här tiden men var fortfarande där då och då. Han berättade för mig att han jobbat där i stort sett hela sitt liv och att det bästa med yrket var att gå runt och vara lite halvlullig av thinner doften :)

Då min morfar Henry Hansson var född 1921 skulle han rimligtvis ha gått i pension i mitten på åttiotalet. Konstigt nog hittar jag endast en länk via google: http://pejl.svt.se/miljo/fororenade-platser/skane/angelholm/121376_fd-nystroms-snickerifabrik-rebbelberga/

Tar tacksamt emot alla upplysningar som ni kan ge mig eller ge mig tips på var jag själv kan leta.. :)

Tack på förhand

Upp till toppen
Annons: