Annons:
Etiketterrönneåbroarna
Läst 2771 ggr
christer-s
2014-08-11 11:49

Pytte banan

Hej

Varför heter området vid klippanvägen ok Q8  HÅVE gropen ?

Vad är HÅVE förkortning för

Med vänlig hälsning  Christer S

Annons:
Tordmulen-11
2014-08-11 15:54
#1

Hej!
Jag förmodar att det är området mittför Statoil du menar - det är "Håvegropen". Din undring är en s.k bra fråga, som det heter när man inte vet svaret! Håve är dock säkerligen ingen förkortning, utan en gammal benämning på just denna plats, som innan Klippanjärnvägens tillkomst 1904 lär ha varit en äng med rätt rik flora, ett populärt utflyktsmål. Ett äldre skrivsätt lär ha varit "Hobe" - kanske från danskan? Men någon tydning av namnet har jag aldrig sett!

christer-s
2014-08-11 17:09
#2

Hej

Ja jag menade Statoil givetvis

Hobe danskt ord som betyder samla  eller något ditåt

Jag skulle frågat min far. Familjen Sundelius, farfar och far bodde,  på stigen i närheten av bryggeriet vid järnvägsövergången, men det år sådant man kommer på i efterhand.

Med vänlig hälsning Christer S

AndersE
2014-08-12 16:16
#3

Hpve eller Hobe betydande "samla" är väl en god hypotes. Man kan väl tänka sig att man gick dit för att samla ved eller gräs t.ex?

Tordmulen-11
2014-08-12 21:28
#4

Det finns en dansk socken "Hove" i Västjylland. Det namnet anses komma av ett ord för "hög".  "Hovenäset" i Sotenäs, Västergötland, har sin förled från ett fornvästnordiskt ord "haugr", hög. En möjlighet skulle kunna vara att namnet syftar på höjningen av landet i backen från åslingan upp mot nuvarande Kungsgårdsområdet och Rebbelbergaåsen?

Upp till toppen
Annons: