Annons:
Etikettpersonhistoria
Läst 2047 ggr
Tordmulen-11
2014-12-05 17:58

Fotograf Rudolf Eriksson, Ängelholm

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Jag blev kontaktad av en kvinna i södra Halland, som kommit över en del bilder med Ängelholmsanknytning, och som hon inte hade användning för. Bland dem fanns bifogade två fotografier av en familj. Fotografens klisterlapp säjer "Rudolf Erikson, Ängelholm" - en fotograf jag aldrig stött på. Jag lyckades dock få fatt i hans data: han var född 1872 i Västra Alstad, Malmöhus. 1900 bodde han fortfarande där, och skrev sig "musiker". 1910 fanns han dock i Stockholm, gift med en några år äldre danska. De hade ett barn, fött i Köpenhamn innan de flyttade till Stockholm. Här var Eriksson fotograf. 1917 flyttar han från Norrköping till Duvan 29 i Ängelholm, där han sedan avlider i januari 1924. I knappt sju år var han alltså verksam i vår stad, och under den perioden bör bilderna rimligen vara tagna. Man kan ana, att klisterlappen med Erikssons namn täcker en namnstämpel där stadens namn i stället är Norrköping. Men var bilden är tagen och vilken familj som avbildas framgår tyvärr inte. Bilderna är tagna utanför två olika hus - det ena ser större ut och är kanske mangårdsbyggnaden, medan det andra kan vara undantaget? Fri fantasi!

Annons:
AndersE
2014-12-06 08:31
#1

Intressant! Jag tror inte jag stött på denne fotograf tidigare. Jag kikade i Rötters Porträttfynd:

http://www.genealogi.se/faktabanken/portraettfynd-ren-index?view=home

Jag hittar inga fotografier av honom, varken i Ängelholm eller Norrköping.

AndersE
2023-06-02 13:50
#2

Jag fick precis tips om en ny fin sida om svenska fotografer.

Dock saknas info om Rudolf Erikson…

https://fotografregistret.se/

Denna hemsida är under uppbyggnad. Fotografer och ateljéer med namn som börjar på A-Ö samt Ateljéer är inlagda. Samt pionjärer från 1839 till 1850-talet. Sökningen på årtal är aktuellt fram ... Läs mer...
Upp till toppen
Annons: