Annons:
Etikettkällor
Läst 3784 ggr
AndersE
2015-06-09 10:47

Filmer om Ängelholm

I tidningen där det berättades om Johans medborgarförslag berättas bl.a. om 16 mm filmer. Jag vet att det gjorts en hel del filmer med lokalhistorisk anknytning, flera av dessa är filmade av min farbror, Björn Ellerstrand.

En del av dessa är överförda till VHS och finns till utlåning på biblioteket. Tyvärr är kvlaiteten inte den bästa på grund av överföringsteknik och format.

Nog vore det en välgärning om dessa unika filmer kunde bli professionellt scannade i HD-format! Det finns t.ex. idag en teknik som kallas "våtscanning" som lär ge ett fantastiskt resultat där färger blir klarare och gamla repor blir nästan osynliga.

Sådan scanning är naturligtvis ganska dyrbar men om man sedan kan slå ut kostnaden på en serie DVD-skivor så tror jag att det går att få igen pengarna utan att kostnaden för skivorna ska behöva bli för hög. Kostnaden fär själva filmproduktionen är ju redan tagen!

Det här skulle naturligtvis göras skyndsamt så att skivorna finns till försäljning under jubileumsåret nästa år.

Dags för ett nytt medborgarförslag? Hur gör man?

Annons:
AndersE
2015-06-09 10:50
#1

Firman "Uppsala bildteknik" lär vara första företag i världen som kan erbjuda "våtscanning". Läs mer här och titta på exempelfilmen!

AndersE
2015-06-09 11:08
#2

Mina egna erfarenheter av HD-scanning har jag skrivit om här:

När jag gjorde min scanning var HD-format 1280x720 men nu kan man tydligen även scanna i full-HD 1920x1080.

Tordmulen-11
2015-06-13 16:47
#3

#0 medborgarførslag: skriv bara ett vanligt brev med det du vill foreslå, læmna det i kommunens brevlåda. Det går førmodligen också att skicka in som e-post. Mærk det gærna med Medborgarførslag någonstans, tex i rubriken. Ursækta danskan, jag sitter i Jylland och skriver på en surfplatta.

AndersE
2015-06-17 09:34
#4

Tack!

AndersE
2015-07-12 12:33
#5

På kommunens hemsida finns denna sida:

http://engelholm.se/Kommun-politik/Kontakt-med-politiker/Skicka-in-ett-medborgarforslag/

Här hittar man dels blankett, dels en e-tjänst för inlämning av medborgarförslag. Jag har nu skickat in mitt förslag!

svenake
2015-07-12 17:55
#6

Uppsala bildteknik lär vara den bästa i Sverige och anlitat av museer. 

  Sedan finns det andra som är "nästan"    lika bra, och billigare om man ska göra det för privat bruk och filmerna  i sej, inte har högsta kvalitet.

Annons:
AndersE
2015-07-12 18:04
#7

Jo, jag har själv anlitat Uppsala Bildteknik och var väldigt nöjd. De var först i Sverige med HD-scanning och nu tror jag de är först med "wetscanning".

AndersE
2016-01-21 19:36
#9

Jag fick svar på mitt medborgarförslag idag:

"Hej och tack för ditt medborgarförslag!

Du föreslår att kommunen i samband med 500-årsjubileumet 2016 ska bidra till att med modern teknik skanna och tillgängliggöra ett antal filmer av lokalhistorisk betydelse, filmade av Björn Ellerstrand.

Filmerna du tar upp ingår i en samling av äldre bilder och filmer som idag förvaras på stadsbiblioteket i Ängelholm. En samling som förtjänar att lyftas fram mer än vad som görs idag. Kommunen är positiv till det och medveten om behovet av att tillgängliggöra samlingen och garantera det långsiktiga bevarandet av materialet.

Det är ett gott initiativ och det är bra att du uppmärksammar frågan.

Det ser tyvärr svårt ut att få fram någon historisk jubileumsfilm. Jubileumsbudgeten lades fast redan tidigt våren 2015. Nu är den reserverad för andra projekt och evenemang.

En utredning behöver göras över hela den lokalhistoriska samlingen på stadsbiblioteket och en plan tas fram för dess framtid. Planen bör innehålla en prioritering över vilka delar av samlingen som är mest angelägna att börja skanna. Samt planer för hur man ska göra den tillgänglig för allmänheten. Detta finns med bland framtida projekt för kommunarkivet.

Vi håller gärna ditt förslag i minnet tills det blir dags.

Med vänlig hälsning"

Hans Jacob
2016-09-20 06:36
#10

Med andra ord när Komunen har pengar o tid så kommer filmer troligen att läggas över på CD.

Letar bilder o fakta om Ängelholm under 60 och 70-tal. Framför allt centrala stan

Hälsningar

Hans

AndersE
2016-09-20 07:31
#11

Vi får väl se…

Helst ska det ju scannas professionellt (från originalfilmen - inte från en VHS) vilket kostar en slant. 

Efter det är ju produktionskostnaden av DVD-skivor låg så finns det bara ett intresse borde det t.o.m kunna bli en vinst.

Hans Jacob
2016-09-20 10:09
#12

Man får hoppas på det bästa

Letar bilder o fakta om Ängelholm under 60 och 70-tal. Framför allt centrala stan

Hälsningar

Hans

Upp till toppen
Annons: