Annons:
Etikettstorgatan
Läst 4882 ggr
Hans Jacob
2015-11-03 12:22

Konfektasken

Hej

Någon som harsett någon bild på godis affären "Konfektasken" som låg brevid Scala biografen . När man gick på bio som barn skulle man ju först in där och handla något godis.

Vet någon under vilken tid den fanns.

Biografen brevid lades väl ned på slute av 70-talet?

MvH

Hans

Letar bilder o fakta om Ängelholm under 60 och 70-tal. Framför allt centrala stan

Hälsningar

Hans

Annons:
Hans Jacob
2015-11-03 14:08
#1

Kan tillägga att jag menar en bild  från 60-70 talet gärna tillsamans med Scala

Letar bilder o fakta om Ängelholm under 60 och 70-tal. Framför allt centrala stan

Hälsningar

Hans

Tordmulen-11
2015-11-04 15:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här en bild från tidigt 80-tal - julskyltningen 1980. Fotograf: Åke Lindfors. Scala stängde ett par år senare.

AndersE
2015-11-04 20:22
#3

Jag växte upp i Ängelholm och har som så många Ängelholmare minnen från Konfektasken. Jag gick på Centralskolan och sedan Rönneskolan och det blev så klart många besök.

Det var ju verkligen en speciell butik och även om den på sätt och vis finns kvar så är det ju trist hur man raserat allt det gamla utan någon som helst känsla för de värden som fanns.

Vore väldigt kul om det finns fler bilder; gärna interiörer och gärna bilder på de som jobbade där. "Kronblom" naturligtvis men även de andra.

Hans Jacob
2015-11-05 12:45
#4

Hej

Stort tack Underbar bild. Hade Scala o konfektasken samma gatuadress? Storgatan 51

Även jag gick på Rönneskolan, hade tecknig längst upp i Centralsklolan. Köpte många gånger bullar på bagerifeneningen. Sedan blev det Kungsgågsskolan 1970 på hösten tror jag

Vad hette järnaffären brevid Roslunds Leksaks affär där man kunde köpa 1 öres smällare även om man inte hade åldern inne?

MvH

Hans

Letar bilder o fakta om Ängelholm under 60 och 70-tal. Framför allt centrala stan

Hälsningar

Hans

Hans Jacob
2015-11-05 12:50
#5

Vad jag minns av interiören på konfektasken var "ett par konditori" discar , halvhöga i glas och kanske teak med sluttande front. De stod till höger när man kom in och innehöl fin konfektyr.

Till vänster fanns tror jag en vanlig affärsdisk med godis för oss men det är jag inte säker på.

Däremot fanns det hyllor bakom disken längs hela väggen och upptill stod mängder med shokladaskar

Letar bilder o fakta om Ängelholm under 60 och 70-tal. Framför allt centrala stan

Hälsningar

Hans

Farwuq
2015-11-10 16:07
#6

Det är många gånger som man handlat på Konfektasken, ett-öres godis var populärt.
😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
AndersE
2015-11-12 11:46
#7

Som jag minns Konfektasken fanns skyltfönstret till höger om entrén där det fanns chokladaskar utställda. När man kom in fanns två glasmontrar med en öppning emellan där man tog emot det man handlade och där man betalade. Som jag minns det innehäll glasmontrarna olika sorters choklad men även annat smågodis. Ett-öres-godis fanns färdigpckat i små vita papperspåsar - en krona styck och med ca 100 små godissaker!

Rakt fram till vänster fanns en liten frys där man kunde köpa glass. 

Ovanvåningen var en utställningslokal och jag tror det sades att Konfektasken hade Sveriges största sortiment av chokladaskar! Jag var aldrig däruppe.

Med dagens marknad för kvalitets-choklad hade den "gamla" Konfektasken kunnat passa in perfekt och blivit en "premium-butik" som med sin gamla fina inredning kunnat vara något av en turistattraktion. Istället utvecklades butiken till dagens sällsynt tråkiga butik…

Farwuq
2015-11-12 12:59
#8

Din beskrivning stämmer bra med mitt minne av butiken.
👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Hans Jacob
2015-11-12 14:52
#9

Kul att läsa.  Och som så mycket när man använder minnet, bilden är inte klar utan måste efter lång tid kompletteras.

Letar bilder o fakta om Ängelholm under 60 och 70-tal. Framför allt centrala stan

Hälsningar

Hans

Upp till toppen
Annons: