Annons:
Etikettängelholms-stad
Läst 909 ggr
Hans Jacob
3/30/16, 2:35 PM

Tidig Järnvägstation

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan man säga hur gammat detta kort är. Tydligen byggdes stationsbyggnaden 1896

Träden ser ju ut att vara ca 20 år gamla och stationparken väldigt nyanlagd (se storleken på granarna). Kan man  tro att bilden är från årtiondet innan sekelskiftet?

Letar bilder o fakta om Ängelholm under 60 och 70-tal. Framför allt centrala stan

Hälsningar

Hans

Annons:
Tordmulen-11
3/30/16, 7:44 PM
#1

Nej, jag tror bilden är betydligt yngre. Stavningen av "Ängelholm", med "Ä" kan ju i och för sig bero på att man låtit göra vykort av ett äldre fotografi, men parken som syns i förgrunden finns med även på stadsplanen 1929, återgiven som bilaga i Karl Enghoffs bok "Ängelholm 1516-1916". Min gissning är 1910- eller 20-tal. Finns det uppgift om fotograf eller förlag på baksidan? (Stationen kom nog för övrigt till redan i samband med att Västkustbanan blev klar, 1884-85).

Hans Jacob
4/5/16, 9:22 AM
#2

Tack

För ditt svar.  Jag får sätta dateringen  till ca 1910-20. Denna gången fick jag inte heller kortet, tyvärr.  Hde varit kul att ha då jag är förtjust i järnvägsmiljör där.

Under många år fanns ju där ochså en av stadens pressbyråkiosker, vet du när den kom dit? och när den försvann?

Har handlat där många gånger.

Letar bilder o fakta om Ängelholm under 60 och 70-tal. Framför allt centrala stan

Hälsningar

Hans

Tordmulen-11
4/5/16, 5:59 PM
#3

När den kom dit har jag ingen aning om, men i telefonkatalogen 1941 har "Pressbyråns kiosk, Järnvägsstationen", telefonnummer 392. Så redan då fanns den alltså! Den fanns kvar när jag flyttade till Ängelholm 1987, men försvann nog inte så långt efter. Därefter har det i omgångar varit kioskverksamhet inne i stationsbyggnaden.

Hans Jacob
4/6/16, 8:07 AM
#4

Tack för svar

Hittade detta om Pressbyråns historia på nätet

https://www.pressbyran.se/om-oss/historia/

Om man läser där så borde pressbyrån först ha hållit till i anslutning till väntsalen i själva stationsbyggnaden, kanske redan vid sekelskiftet. Kiosken utanför bör då vara tillkomen betydligt senare. Stilmässigt verkade den ju vara från slutet av 40-talet eller någon gång under 50-talet.

Men detta är bara mina funderingar

Letar bilder o fakta om Ängelholm under 60 och 70-tal. Framför allt centrala stan

Hälsningar

Hans

Upp till toppen
Annons: