Annons:
Etikettängelholms-stad
Läst 1729 ggr
Spajker
2016-06-01 18:36

Fasanen 6

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag har stött på lite problem med att identifiera vilket hus som var Fasanen 6.. På de gamla kartor som finns hos kommunen så är inte fastighetsbeteckningarna med på kartorna. Idag är husen i fasanen numrerade från typ 14 och uppåt vilket innebär rimligtvis att huset inte existerar längre. Gränsen mellan Fasanen och Hjärpen är ju också föyttad från pråmvägen till nuvarande fasangatan. (Streckade röda linjen) Vad jag tänker är följande: Kan man rimligtvis tro att det nedersta av de tre husen på kartan med adress fasangatan 6 (idag ersatta med ett stort hyreshus) är fasanen 6? Har ni någon gammal karta med fastighetsbeteckningar på detta kvarter? Tacksam för hjälp!

Annons:
AndersE
2016-06-02 07:50
#1

Tidigare fastighetsbeteckningar överensstämmer ofta med gatunummer.  Dessa tre hus bör ju haft gatuadress Pråmgatan. 

Jag vet inte hur man väljer var (i vilken ända) man börjar numrera men sen har väl husen till vänster udda nummer och husen till höger jämna nummer. Om man började numrera husen vid Pråmgatan från Gasverksgatan skulle dessa tre varit Pråmgatan 2, 4 och 6 med fastighetsbeteckningar Fasanen 2,4 och 6. 

Men om det verkligen var så vet jag inte.

AndersE
2016-06-02 07:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har en bild jag inte blir riktigt klok på. Den är tagen av Åke Lindblom, gissningsvis slutet av 1950-talet och husen bör vara sådana som skulle rivas då.

Huset i bakgrunden tror jag är huset på nordvästra sidan av Nya Torg, sett bakifrån. I så fall bör bilen visa en miljö nära Pråmvägen.

AndersE
2016-06-02 07:56
#3

MIn bild ovan visar nog Bruksgatan österut. Husen hitom Östergatan är ersatta medan det efter finns kvar och är idag vitputsat.

Spajker
2016-06-02 12:48
#4

#1 Det var verkligen en svår nöt att knäcka.  På de flesta gator har numreringen börjat söder ifrån och gått upp mot norr.  Problematiken i detta fallet som jag ser det är att hela kvarteret har ändrat form i och med att Fasangatan ersatte Pråmvägen som gick diagonalt i stället från Norr till Söder..

Spajker
2016-06-02 12:51
#5

Angående din bild tror jag du är helt rätt på det!

Det höga huset i bakgrunden är identiskt med det som ligger i hörnet Gasverksgatan/Bruksgatan ner till minsta detalj.

Det bruna huset hitom är borta och ersatt av fasangatan idag. Det vita huset med den konstiga formen bör vara det som idag finns kvar och byggnaden längst hit bör vara den som tidgare låg på gräsplätten i korsningen Östergatan/Bruksgatan.

AndersE
2016-06-02 13:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Denna bild har jag snott från Google Street view och bör motsvara den jag lade in i #2.

Det vita huset på nya bilden bör vara det som i #2 är i tegel med svart tak. Husen till höger i #2 tror jag fanns väster om Östergatan.

Annons:
Spajker
2016-06-02 13:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Haha jag vill ha det till att fotografen står på andra sidan östergatan nämligen här.

För det är det bortersta höga huset som är med på fotot och det känns som man kommer för långt bort om man kliver över östergatan

Spajker
2016-06-02 13:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Och vänder man sig om ser man en bekant form på det vita huset

AndersE
2016-06-02 13:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag tror det är taget med tele som trycker ihop perspektivet.

Bifogar en bild som jag är taget på Östergatan västerut med samma hus som syns i förgrunden på bilden i #2

Spajker
2016-06-02 13:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Jag är nog inte redo att ge mig ännu. 😉 

Jag tror att huset i #9 är samma som denna bild. Och att vägen som går in till höger mellan de båda husen i #2 är Fasangatan. På femtiotalet fanns väl Fasangatan?

Och att huset i tegel är idag ersatt av ytterligare ett hyreshus.

Spajker
2016-06-02 13:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Eftersom det från östergatan sett är det bortersta höga hyreshuset som syns. 

Så jag tror att tegelhuset låg där det närmsta höga huset idag ligger

AndersE
2016-06-02 14:29
#12

Husen som är på bild i #9 är idag rivna. Det vitputsade hus som finns idag är inte alls samma som det på bild i #9.

Spajker
2016-06-02 19:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Givetvis! Du har helt rätt, detaljerna stämmer på huset av tegel och det idag motsvarande vita huset. Rätt antal fönster på långsidan, utrymmet för dörrarna är också överensstämmande. Ska inte argumentera om bilder när man bara har tillgång till den lilla skärmen på telefonen. :) Bättre att vänta tills man kan göra det grundligt. Det är som du säger något konstigt med bilden dock, avstånden stämmer inte riktigt. ;)

Annons:
Spajker
2016-06-02 22:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Gällande min frågeställning i #1 hittade jag äntligen svaret! Ännu roligare blev jag när det är ett hus som finns kvar. Jag har följt husförhörslängderna och församlingsböckerna och i församlingsboken för 1919-1941 har tack och lov prästerna varit duktiga och skrivit in att den första ändringen var att Fasanen 6 blev Fasanen 4 men där de även noterat gatuadressen!

Fasanen 6 är Östergatan 48, det hus min morfars farfar ägde strax efter sekelskiftet.

AndersE
2016-06-03 07:57
#15

#14 Vad roligt!

Upp till toppen
Annons: