Annons:
Etikettpersonhistoria
Läst 1532 ggr
Spajker
11/26/16, 5:24 PM

Gustaf Brink utsedd till hovleverantör

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag måste bara berätta om hur glad jag blev idag. Var på loppis i Tågarp av alla ställen, en gammal lada som skulle rivas och först tömmas på alla gamla saker. Utöver en massa andra fynd så helt plötsligt precis när jag är på väg att gå så ser jag en tavlelram som står lutad bakom en pelare. Tittar på den och tappar hakan, det ser ut som att det är det bevis Gustaf Brink mottagit när han utsetts till hovleverantör. Kan detta verkligen vara det bevis som varit i Gustaf Brinks ägo?

Annons:
AndersE
11/27/16, 9:09 AM
#1

Intressant! Förmodar att det är sådant som suttit i butiken så att kunder såg det?

Tordmulen-11
11/27/16, 9:44 AM
#2

Det låter spännande! Jag ställde för nu rätt många år sedan en fråga till hovet, om Brinks föregivna hovleverantörskap, men kunde inte få någon bekräftelse. Han kallade sig ju "hovfotograf", vilket egentligen inte säjer att han verkligen var en riktig "hovleverantör". Jag har tolkat det där med "hovfotograf" som en mera reklamaktigt påhitt, som han övertog efter företrädaren Sw. Swenson. Men har du hittat något diplomliknande utfärdat av hovet/ kungahuset, så är det ju ett riktigt fynd. Köpte du, eller fotograferade det, så du kan visa upp det här?

Spajker
11/27/16, 10:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Hmm, det verkar inte som bilden kom med i mitt inlägg.. gjorde inlägget från mobilen.. Som lokalhistoriskt intresserad var jag tvungen att köpa den. :) Jag tyckte det var sorgligt att den skulle stå i en lada och bli förstört. Så den finns i min ägo nu.

Spajker
11/27/16, 10:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Tredje gången jag bifogar bilden utan att det fungerar..
Ni kan klicka på den lilla bildikonen om ni vill se bilden i alla fall.

AndersE
11/27/16, 1:25 PM
#5

Ja, det verkar som om det är något  tillfälligt iFokus-problem. men klickar man på ikonen så kommer bilden!

Carmarino
11/27/16, 3:09 PM
#6

#3 Det ser ju onekligen äkta ut.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Spajker
11/27/16, 6:07 PM
#7

#6 jag håller med, dock är jag ingen expert på området att verifiera dokument.

Carmarino
11/27/16, 6:31 PM
#8

#7 Inte jag heller, men det är väldigt likt övriga sådana dokument jag har sett.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Spajker
11/28/16, 8:24 AM
#9

I varje fall stämmer det in med Nils Rudebeck som hovmarskalk. Enligt Wikipedia blev han hovmarskalk hos Gustav Adolf 1916 och blev senare underkansler vid Kungliga Majestäts orden och utnämndes till överstekammarherre 1952.

kjersti
1/12/17, 9:54 PM
#10

Loppis i Tågarp??? Jag var nog där 2015… Min morfars far och farfar kom från den trakten… Köpte några småsaker där… Vet du om ladan är kvar?

Spajker
1/18/17, 5:37 AM
#11

Hej Kjersti. Jag vet inte om ladan finns kvar, låt mig se om jag kan hitta kontaktuppgifterna till hon som hade loppisen. Återkommer!

Tordmulen-11
8/18/20, 8:09 PM
#12

Sent tillägg: Brink verkar ha varit ”krigsfotograf” vid den stora militärmanövern som genomfördes i Ängelholmstrakten 1923, och där kronprinsen förde befäl över den ena styrkan. Det kan nog motivera en hovlig utmärkelse året efter!

Upp till toppen
Annons: