Annons:
Etiketthöja
Läst 2300 ggr
Ullis75
2017-03-21 23:00

Skörpinge 8

Håller på att släktforska och har kommit fram till att min farfars far och mor under en period (1910-1918) bodde och förmodligen arbetade på gården Skörpinge 8. Någon som vet vart den låg? Finns den kvar än idag?

Annons:
Spajker
2017-03-22 18:47
#1

Hej Ullis, 

Skörpinge 8 verkar vara beteckningen på flera stycken småbruk som låg under samma stora gård. Vad hette din farfars far och när var han född?

Ullis75
2017-03-23 11:41
#2

Han hette Otto Albin Svensson född 1882-11-14. Är så tacksam om någon kan hitta var denna gård/torp låg?

Spajker
2017-03-24 20:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#3

Hej igen Ullis.
Nu har jag gjort lite efterforskningar åt dig.
Jag har följt den fastighet som Otto Albin Svensson bodde i framåt i kyrkböckerna. Skörpinge 8 var från början ett jättestort hemman som täckte en yta från idrottsplatsen i väster, till Sandvägen, Hällans väg och Eklunda i öster, en bra bit söderut längs Helsingborgsvägen. I senare års kyrkböcker så benämns fastigheten inte med någonting närmre än "Skörpinge 8 Helsingborgsvägen".
Enligt bild 1 (Häradsekonomiska kartan) så bör det indikera på några av fastigheterna inom den röda cirkeln.
På bild två (den svartvita från Eniro historiska flygfoton) ser du den gamla dragningen av Helsingborgsvägen 
På bild tre (också från Eniro) ser du att det nu är den väg som heter Kvarngatan.
Enligt bild 4 från Google maps) så ser man att det finns gott om gamla fastigheter kvar som mycket väl kan fungerat som små torp.

Om det är just någon av dem fastigheter du eftersöker som finns kvar kan jag tyvärr inte fastställa närmre än så här för tillfället.

Det ser dock ut som att merparten av fastigheterna från den första bilden faktiskt existerar idag så oddsen finns.

Ullis75
2017-03-24 23:25
#4

Hej Spajker! Vad gulligt av dig att kolla upp! Är inte så vass på detta själv! Jag har försökt att googla lite själv men då fick jag för mig att Skörpinge 8 låg mer åt där Rönnebodavägen ligger idag? Heter det verkligen Skörpinge ända borta vid Kvarngatan? Det går väl under Höja? Du kan mycket väl ha rätt men det skulle verkligen vara kul att få reda på var det låg. Tänk om det är ett av husen på Kvarngatan? Vart kollar man om man vill hitta mer? Tack för hjälpen så här långt!!!

Spajker
2017-03-27 18:19
#5

Hej Ullis, det är rätt som du säger. Skörpinge 8 sträckte sig ända bort till Eklunda (nuvarande Rönnebodavägen) Jag är 100% säker på att pmrådet jag ringat in till dig är rätt, du ser själv på den första bilden att området heter Skörpinge 8. jag kan fortsätta kika åt dig, det är tålamodskrävande så du får ge mig lite tid ;)

Ullis75
2017-03-27 21:00
#6

Hej igen! Och ännu ett tack för din hjälp! Du verkar kunna lite om detta! Jag skulle sååå gärna vilja veta var de bodde men det är väl stört omöjligt att få reda på? Kan det vara en lite större gård som heter Skörpinge 8 och sedan en massa smågårdar som hörde till? Vilken skulle den "stora" gården i så fall varit? Ja som du hör har jag massa frågor! Jag är glad för all hjälp men gör bara det du vill/hinner!

Annons:
Spajker
2017-03-28 20:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Hej Ullis, först vill jag be om ursäkt för att ha skickat iväg dig på helt fel håll. 
När jag verifierade min forskning idag så visade det sig att jag gått fel håll när jag följde fastigheten framåt i tiden. Nu däremot har jag dubbelkollat samt trippelkollat och NU är jag 100% säker. 😃
De bodde i den gård som hette Skörpinge 8(9) och det visade sig vara ingen mindre än gården som hette Bäckadal och som har gett namn åt området Bäckadal. 
Gården är på bilden inringad med rött, den finns inte mer utan har idag ett bostadshus med adress Liljegatan 4 på tomten. Jag tycket det är lite tråkigt för de två hus som är inringade med blått finns kvar än idag, (jag var och tittade tidigare idag).
Så tyvärr är gården de arbetat och bott på borta, däremot kan du fortfarande ta dig dit och trampa samma mark som de gjort en gång i tiden.
Jag har själv försökt hitta gårdar och fastigheter då min släkt är full av torpare. Ibland har man tur och de finns kvar, ibland inte. Hojta gärna till om du vill att jag ska kolla upp någon annan fastighet till dig. Jag tycker bara det är roligt med gåtor. :)

Ullis75
2017-04-04 22:17
#8

Hej igen! Jag blir så glad att du vill hjälpa mig! Det är ju lite lustigt att de skulle ha bott på just den gården. Jag bor själv på Kuskgatan och cyklar på Bäckadalsvägen nästan varje dag! Jag vet mycket väl vilka de två husen är som du ringat in! Jag visste att familjen tidigare bott i Norra Varalöv och att de så småningom flyttar till Farhult där min farfar föds 1922 men inte kunde jag drömma om att de skulle ha bott nästan där jag bor idag! ÄR du helt säker??? Är det på gamla kartor du hittar detta? Man kan väl inte säga exakt i vilket hus de bodde i på gården? När jag googlade hittade jag någon gammal karta och då fick jag det till att det skulle vara en gård längs med  nuvarande Rönnebodavägen men jag har ingen aning. Du verkar kunna din sak!

Jag har hittat att familjen sedan flyttade  till Vakteln 19 i stan. Har du någon aning om var detta låg? Vet bara att parkeringshuset under biblioteket heter Vakteln. Kan det ha varit där?

Spajker
2017-04-05 18:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Hej,
Jag är helt säker på att det var Bäckadal de bodde på. Tyvärr kan man inte fastställa exakt vilket av husen som hörde till gården de bodde på.

När det gäller vakteln 19 så har jag roligare nyheter till dig. Jag tror att parkeringshuset du tänker på är Duvan, inte Vakteln.
Kvarteret Vakteln är det kvarter som är utmärkt med rött i den här bilden.

Spajker
2017-04-05 18:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Vakteln 19 som de flyttade till heter idag Vakteln 7 enligt ett byte i fastighetsbeteckning i kyrkoböckerna för Ängelholm.
Adressen för det hus där de bodde är Storgatan 19 och detta hus står kvar idag. :)

Ullis75
2017-04-05 21:50
#11

Va!!!!! Vad spännande! Så du menar att mina förfäder har bott i detta hus? Kan det ha varit på övervåningen då eller in mot bakgården? För det måste väl ha varit affärer eller hantverkare ut mot gatan?

Är jätteglad att du hjälpt mig med allt detta!

Spajker
2017-04-10 12:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Hej Ullis,
Jag skulle tro att de bott i längan på baksidan. Jag tycker det ser inte ut som att ovanvåningen skulle kunna rymt bostäder på grund av det låga taket. (I och för sig hade de en helt annan boendestandard förr i tiden)
Som du kan se på denna bilden så har huset tidigare  sträckt sig långt bakåt åt väst men idag är det bara en liten del av den längan som återstår

Spajker
2017-04-10 12:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Detta är längan från huset bredvid som idag finns bevarad, kan tänka mig att det sett ungefär likadant ut på "ditt" hus förr i tiden

Annons:
Ullis75
2017-04-16 13:23
#14

Aha! Så kan det ju ha varit! Så spännande att följa sin släkt bak i tiden! Tack för all hjälp!🙂

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Spajker
2017-04-18 08:11
#18

Ullis, det var det lilla.
Om det är så att du har fler adresser som du vill ha spårade så lägg upp dem som en ny diskussion här på Engelholmiana. Det är bara roligt att luska.  :)

Ullis75
2017-04-23 22:08
#19

Min kusin har som sagt hjälpt mig att släktforska på min farfars sida och sedan bakåt på den "manliga" sidan av min släkt. Där finns det "adresser" jag har försökt googla på men hittar inget. Då detta inte gäller Ängelholm passar det kanske inte att skapa en ny tråd om det här? Men hittar du något om "Engahuset" i Fleninge så hade jag sååå gärna velat veta vart detta låg i slutet av 1700-talet? Där föddes min förfader Såne (Sone) Nilsson1758-01-17!

AndersE
2017-04-24 11:06
#20

Du får prova på proveniens.ifokus.se 

Annons:
Upp till toppen
Annons: