Annons:
Etikettängelholms-stad
Läst 2842 ggr
AndersE
11/8/09, 12:11 PM

Simhallens konstverk

Bland det vackraste vi har i Ängelholm tycker jag simhallens enorma konstverk hör.

I samband med Ängelholms lokalhistoriska förenings "releaseparty" för nya boken "2010" fick vi denna trevliga presentation  av konstverket.

Upptagningen är väldigt enkelt gjord och jag vet att det är väldigt svårt att höra. Går det inte får ni njuta av bilderna!

Annons:
AndersE
12/5/09, 11:54 PM
#1

Någon mer än jag som gillar detta konstverk?

staffanberger
2/26/12, 7:59 PM
#2

Jag!

Hur har dom tänkt nu när det ska bli ett nytt badhus? Ska dom flytta konstverket bit för bit? Ett himla pussel i så fall …

Ronny-K
2/27/12, 2:28 PM
#3

Jag tycker ockå att det är en fin mosaik och väl värd att bevara.
Hoppas det blir så.

Bilden väcker minnen. När badhuset var nyöppnat -67 var man ju där ofta med kompisar och hade kul. Mindre kul på kvällen när ögonen var röda och irriterade av allt klor. Men det var ju snart glömt. För nästa gång skulle man ju våga hoppa från ¨femman¨…kanske.

staffanberger
2/27/12, 7:16 PM
#4

Jaha, det öppnade 67. Jag flyttade till Ängelholm 68 och reflekterade inte särskilt mycket över att det var nytt och fint då, men enligt det jag läst i tidningen så här på avstånd, så är det efter 45 år rätt slitet.

Jag är ingen byggnadstekniker, men bör inte ett badhus hålla lite längre? Centralbadet i Stockholm har ju hållt i nästan 110 år (med renoveringar).

AndersE
3/3/12, 7:23 AM
#5

Jag har läst lite olika idéer om vad som kan göras. Några innebär att byggnaden finns kvar med nytt användningsområde och i så fall kan kanske konstverket också finnas kvar.

Jag tror nog simhallen skulle kunna leva mycket längre. Det handlar som vanligt om underhåll. Dock verkar det vara lättar att prioritera pengar i budgeten för nybyggen än för underhåll.

AndersE
8/25/13, 9:03 AM
#6

Läser i tidningen idag att även om politikerna inte engagerar sig i konstverket så är Ängelholmshems VD av åsikten att konstverket ska sparas.

Arbetsordern för det nya badhuset skulle ju kunna inkludera "se till att det finns en vägg där konstverket kan återmonteras"?

Annons:
sjöholm i hålan
8/25/13, 2:12 PM
#7

Den väggen kommer jag ihåg sen barnsben .. Om dom inte vet varken ut eller in(politikerna)..Varför inte göra om badhuset till ett "allaktivitetshus" där våra yngre medborgare kan umgås och trivas, typ ungdomsgård , sen även utnyttja byggnaden till konstutställningar och annan kultur.. Själva huset är ju inte alls dåligt och passar in där det ligger.Sen kan man ju även lägga gästbryggor , för inte alla vill ligga i Skälderviken samt utnyttja del av huset som kansli/dusch och tvätt för gästande båtar..Om dom ändå vill riva , varför inte spara konstverket till kommande badhus??Om det nu blir nåt ….. :-)Och var det blir :-/

Upp till toppen
Annons: