Rönneå med eka 1890-tal
Detta är ännu en av mina Malmbergsbilder.
Det bör ju vara Rönneå som syns på bilden. Kan vi lista ut var?

Tror som du att detta kan vara Rönneholm. På 60-talet när jag kajkade runt i en masonitkanadensare kunde man obehindrat paddla runt ön. Idag är det igenväxt. I wikipedia kan man läsa om stormannen Bengt Algotsson som mördades där, men man hänvisas till fel Rönneholm närmare Ringsjön.
För mig påminner det om den av oss grabbar på Thorslundsområdet kallade "Fågelön". Tror mig ha sett namnet "Kärleksön" el. "Paradisön" någonstans i ett gammalt tidningsklipp.Åns bredd och kröken åt vänster i bakgrunden jämte frodig vegetation styrker mitt intryck.
Ön var ännu på 1960-70-talen en ö, skiljd från fastlandet av en grävd(?) kanal, som man ännu idag lätt kan se trots viss igenväxning.
Under en period tronade en gul skylt-"Fågelreservat" mot eventuella inkräktare. Någon speciell fögelö har den dock aldrig levt upp till.
Ön ligger ung. mittemot Rodd-och kanotklubbens hus, dvs nedanför t h om Tullakroksängen.
#5 Tack, jag kan känna igen mig i ditt resonemang. I så fall är alltså bilden tagen "nerströms"?