Annons:
Etikettbarkåkra
Läst 5591 ggr
RagnarLarsson
2010-03-09, 22:00

1:e flygläkare Ove Löfberg

Många Ängelholmsbor har haft Ove Löfberg som skol- eller husläkare. Det står lite om honom här.

Annons:
MadsG
2010-03-09, 22:08

Jo han var vår husläkare en period. Alltid vänlig alltid glad.

Jag minns hans gamla Merzedes 300, som tyvärr hamnade hos Marcussons skrot på Helsingborgsvägen.

Jag besökte honom på F10 för hälsokontroll till flygcertifikatet.

AndersE
2010-03-09, 22:46

Jag har också gjort flygläkarundersäkning hos honom på F10.

Det gick undan…

anders son
2014-12-02, 15:52

När jag tog körkort hos "Affes" på 1970 talet, var det svårt att få någon läkartid för undersökning. Alf Bengtsson själv på körskolan, hänvisade då till Ove Löfberg, som tog alla körkortsaspiranter för undersökning på kvällstid. Här gick det snabbt. - Vims påg e du ? Jag svarade med mina föräldras namn. Ok, sa han, nu ska vi se, drog fram ett formulär, ställde en fråga, svarade på den själv innan jag fick en syl i vädret, och så gick det på i 5 minuter. Kontroll av  färgseende och synvinkel o sedan var det klart.  Kontant betalning rakt i fickan…

F ö kan nämnas att han hade egna blandningar på mediciner - hade mycket problem med acne i tonåren, och hade prövat många mediciner. Han fixade fram en literflaska med hemligt innehåll, som apoteket fick blanda - apotekaren fick ringa till honom och försökte ifrågasätta blandningen, men fick en utskällning tillbaks - Det begriper inte du !

Medicinen verkade perfekt och räckte i flera år. 

Kort sagt en fantastisk husläkare !

AndersE
2014-12-04, 16:51

Det var bättre förr! Inte nödvändigtvis för att det var bättre, men absolut för att det var förr…    ;-)

Upp till toppen
Annons: