Bothilda Andersson från Skepparkroken
Jag har fått en fråga från en dansk Skepparkroksättling. Hennes oldemor Bothilda (reservation för stavningen!), född Johannesdotter, enligt uppgift 24 juni 1843, gifte sig med Johan Andersson. De fick tre barn. Familjen emigrerade till Danmark, där de efter inskrivningen i Dragör hamande i Frederiksberg. Om jag söker i Emibas hittar jag en Botilla Johannisdotter, född i Barkåkra 17/6 1844 (fel dag, fel år, rätt månad), som ogift utvandrar från Skepparkroken i mars 1876. I DDSS finns en Botilla, också född 1844, som 1868 gifter sig med en Jöns Peter Andersson. Det kan ju i varje fall inte vara båda dessa… Finns någon hjälp att få?
I Emibas ser det ut så här:Post 390367
Johannisdotter, Botilla
Piga (ogift kvinna)
f. 17/6 1844 i Barkåkra, Kristianstads län (Skåne)
Utvandrad 21/3 1876
från Skepparkroken, Barkåkra, Kristianstads län (Skåne)
till Danmark
Källa: Husförhörslängd, s. 269
Emibas emigrationsakt: Barkåkra L 1876 002
Sidan 269 i Hfl ser ut så här:
Fadern var tydligen såväl krympling som fattig.
Han var född 19/1 1803 i Gudmuntorp (?). Har han gift om sig? Här finns en Sofia Jönsdotter f. 1813.
#0 Botilla som gifte sig 1868 är nog inte samma. Hennes far verkar ha varit Johannes Persson i Förslöv.
Från DDSS
Datum 1868-12-18
Brudgummen Namn Jöns Peter Andersson
Titel åbo
Ort N-o 1 Wejby
Ålder/födelseår 1834
Civilstånd ogift
Sida i husförhörslängden 45
Bruden Namn Botilla Johannisdotter
Titel piga
Ort N-o 1 Wejby
Ålder/födelseår 1844
Civilstånd ogift
Sida i husförhörslängden 45
Fadren, åboen Johannes Persson i Förslöf lemnat skriftl tillstånd den 13/11.
#5 Jag kikade i Hfl sid 45. Denna Botilla föddes i Förslöv 12/7 1844.

Nå, då verkar det ju som om min frågeställare fått felaktiga uppgifter om oldemors födelsetid. Men 165-åriga famijetraditioner bör uppenbarligen omges med källkritisk försiktighet. Botilla var ogift när hon emigrerade, så hon bildade i varje fall inte familj förrän i Danmark. Den svenska emigrationen dit var ju stor - ibland vandrade man vidare västerut, men många stannade.
#7 Det är ju inte så lätt att veta. Är uppgiften om att hon var från Skepparkroken riktig så verkar ju personen jag hittat vara rätt - rätt namn och ungefär rätt datum samt en pappa med "rätt" förnamn" och dessutom utvandrad till Danmark.
Samtidigt kanske din frågeställare har rätt födelsedatum, men att hon var från annan ort?

Lite knepigt detta med åldern. Jag tror mig ha funnit Botilla/Bothilda Johannisdotter/Johansen i Danmark. Hennes namn ändras allt eftersom men många lade bort sitt dottersnamn i Danmark och/eller använde sin makes namn.
Den 21/5 1876 i Fredriksbergs socken, vigs Ungkarlen och Arbetsmannen Johannes Andersson, 38 år och 7 månader gammal med pigan Botilla Johannisdotter, 31 år och 8 månader gammal. De är då bosatta båda två på Reimess vei 1 i Fredriksbergs socken.
Därefter föds tre söner i Fredriksberg. Vid de tre sönernas födelser bor familjen först på Dalbyveij 1, därefter på Valbyveij.
Den 10 maj 1877; Anders Johan, Föräldrar Sandköraren Johannes Andersen och h.h Botilla Johansen, modern 33 år. (Som en parantes kan tilläggas att det i födelsnotisen för sonen Anders Johan införs en anteckning om att han enligt Kungligt beslut den 2/1 1909, har tillåtelse att lägga till namnet Hög till familjenamnet Andersen).
Den 8 november 1880; Andro, Föräldrar Arbetskarlen Johan Andersen och h.h Bothilda Johansen, modern 36 år.
Den 28 januari 1883; Karl Oskar; Föräldrar Arbetskarlen Johan Andersen och h.h Bothilda Johansen, modern 38 år.
Nu har jag skrivit namnen såsom de är skrivna i de olika kyrkoböckerna. Utifrån moderns olika åldersangivelser vid sin vigsel samt när barnen föds så verkar det åtminstonde som att hon föddes år 1844. Månaden är lite knepigare att räkna ut.
Jag har funnit familjen i Fredriksberg och folkräkningen 1885. Här verkar Johan Andersens/Anderssons namn ha blivit tokigt men i övrigt stämmer uppgifterna hyffsat. De bor fortfarande på Valbyveij och barnens namn stämmer förutom att Andro har blivit Andreas.
Johane Ane Jensen, 48 år, Gift, Arbeider med Handel, född i Sverrige
Botilda Andersen, 40 år, Gift, passer Børnene, född i Sverrige
Anders Johan Andersen, 7 år, Ugift, född i Frederiksberg
Andreas Andersen, 4 år, Ugift, född i Frederiksberg
Karl Oskar Andersen, 2 år, Ugift, född i Frederiksberg
Jag har inte funnit Bothilda Johannisdotters ankomst till Danmark i den danska invandrardatabasen men eftersom en Botilla Johannisdotter gifter sig i Fredriksberg i maj 1876 med just en Johan Andersson och att hennes födelseår verkar ha varit 1844 utifrån de uppgifter som finns, så tror jag mycket på den Botilla som Anders redogör för i inlägg #2 och 3.
#9 Oj, vilket jobb du lagt ner! Imponerande.
Vi får se om Johans uppgiftslämnare känner igen sig.
#0 Vad exakt är det frågeställaren vill ha hjälp med? Är det Botillas föräldrar?

Tack Anders, men det gick ganska snabbt att finna Bothilda/Botilla i Fredriksbergs kyrkoböcker.
Eftersom även maken var från Sverige samt att de gifte sig bara två månader efter Bothildas ankomst till Danmark (detta under förutsättning att hon är identisk med den Bothilda du funnit) så kan man kanske tänka sig att de kände varandra redan i Sverige. Finns det en Johannes/Johan Andersson utvandrad från Barkåkra vid ungefär samma tid, dvs 1876 och tidigare?

Tillägg; Om jag har förstått det hela rätt så önskar frågeställaren uppgifter om Bothildas härkomst i Sverige men de uppgifter som finns om Bothilda i Danmark kan ju ge en ingång till Sverige, därav att jag letade upp henne i Fredriksberg. Sen får vi hoppas att det är rätt Bothilda jag funnit ;)
#11 Tittade i Emibas. Hittar inte någon lämplig kandidat…

#13 Nu skriver jag utifrån att den Bothilda Johannisdotter som gifter sig i Fredriksberg år 1876 är rätt person;
Vid vigseln uppges make Johannes Andersson vara 7 år äldre än Bothilda, dvs född 1837. I immigrantregistret för danmark finns det bara en person som stämmer in:
Efternavn: Andersson
Fornavn: Johan Aron
Erhverv: Arbejdsmand
Fødelokalitet: Asige
Føderegion: Hallands Län
Fødeland: Sverige
Fødselsår: 1837
I DK fra: 1868
Bopæl, lokalitet: København
Amt, region: København og Frederiksberg
Namnet Johan Aron skulle kunna förklara de konstiga uppgifterna i FT-1885 där han kallas Johane Ane Jensen. Jag ska leta upp orginalet för FT-1885. Vid avskrifter kan det bli så här fel så att han plötsligt får heta Jensen i efternamn.
I Emibas finns denne:
Post 681237
Andersson, Johan Aron
Son (ogift man)
f. 17/12 1837 i Veddige, Hallands län (Halland)
Utvandrad 4/4 1872
från Diseflat, Veddige, Hallands län (Halland)
till Amerika
Källa: Husförhörslängd, s. 286
Emibas emigrationsakt: Veddige N 1872 016
---
Det skiljer dock 4 år mellan invandrad 1868 och utvandrad 1872…

Fantastiskt roligt! Jag har vidarebefordrat länk till denna tråd till min danska frågeställare - hon är mycket glad. Nu återstår "bara" att försöka reda ut var i Skepparkroken Botilla bodde innan hon flyttade!
#16 Tittar man på sidan som jag visar i #3 står bara "Skepparkroken" men bladet före har med "No 13".
Tittar jag på "Häradsekonomiska kartan" från 1926-35 så hittar jag siffran 13 alldeles till höger om "n" i Skepparkroken. Om det var där No 13 låg vet jag dock inte. Det kanske finns någon Skepparkroken-kunnig här?

Tordmulen, är det rätt Bothilda/Botilla jag funnit i Danmark? Stämmer det med de tre sönernas namn och födelseår? Jag tolkar din respons som att jag är inne på rätt spår.
I så fall skulle jag vilja finna hennes dödsattest i Danmark. Med hjälp av dels dödsattesten (där den avlidnas födelsedatum nästan alltid anges) och dels med hjälp av ett sk registerkort vilket upprättades i Danmark vid en persons bortgång, så kan man få reda på exakt när hon föddes.

#18 Jodå, det är rätt - två av barnens namn, Karl Oskar och Anders, kände frågeställaren till. Och Johan Andersson hette maken.

Vad bra Tordmulen!
Nu har jag funnit familjen i Folketælling 1890 (folkräkningen, förkortat FT). Där står det klart att makens namn blivit förvrängt vid en avskrift av FT-1885. Jag finner de som sagt var i FT-1890 och har tittat i den skannade orignalboken. De bor 1890 fortfarande på Valbyvei N:o 1 i Fredriksberg.
Johan Andersen, Arbetsman, 54 år, född i Sverige
Bothilde Andersen, 46 år, född i Sverige
Anders Johan, 12 år, född i Fredriksberg
Andreas, 9 år, född i Fredriksberg
Karl Oskar, 7 år, född i Fredriksberg
Att det kan diffa på 1 år i åldern mellan de olika FT beror förmodligen på när under året som FT upprättades, dvs man uppgav åldern i hela år och med den ålder personen hade just då. Sen kunde personen fylla år en vecka senare….!
Men nu ska jag förhoppningsvist kunna följa dem. De har sedan vigseln 1876 till denna FT-1890 hållit sig i Fredriksberg så vi får hoppas att de blev kvar där. De skannade böckerna i Köpenhamn är väldigt generösa vad gäller födde, vigda och döda men tyvärr ekar det tomt på flyttlängder och då kan de bli knepigt att finna de igen.
För maken Johan Andersen finns denna anteckning avseende Trossamfund. Svårttytt men jag tror helt enkelt han och familjen tillhörde den Lutherska kyrkan även om det inte är klockrent när man läser det.

Nu har jag funnit Bothildas dödsnotis. Eftersom jag inte kunde finna henne och familjen i FT efter 1890 (är ännu inte komplett för Köpenhamn och åren 1901-1921) så var det bara att börja plöja sig igenom dödboken för Fredriksberg. Och detta utan att veta om hon och familjen ens fanns kvar där. Det slog mig försent att frågeställaren säkert hade denna info.
Ja, ja, inte blev jag klokare av dödsnotisen. Klipper in infon från Fredriksbergs dödbok 1908-1915.
Först för ordningens skull:

Bra jobbat!

Därefter en notering som lyder:
"Enka efter Handelsmand Johannes Andersson som bor (svensk översättning) på Valbyvej, Matr N:o 1. Född i Sverige 24 juni 1843. 67 år".
Född i Sverige 24 juni 1843 och 67 år!! Hade hon varit född år 1844 så hade hon varit 66 år vid sin bortgång i januari, på väg att fylla 67. Dock ser det ut som om de har varit lite osäkra på födelseåret. Ser det inte lite kluddigt och tveksamt skrivet ut?

Lite tröstlöst är det!
När Bothilda gifter sig den 21 maj 1876 så uppges hon vara 31 år och 8 månader gammal. Det betyder att hon skulle vara född någon gång under september 1844 (innan den 21 september för att vara exakt).

Jo, det är lite tröstlöst när man måste misstänka källorna för misstag. Men vår frågeställare bekräftar att det måste vara rätt Botilla - hoon känner även igen namnet Andro, som felskrivits Andreas på ett ställe. Och hon är mycket glad:
"Du må virkelig give min tak til kende." och "Jeg vil gerne tacke folk. Det er så utrolig sødt."

Åh, tack Tordmulen och hälsa och tacka tillbaka.
Om man förstorar upp bilden från Bothildas dödsnotis i mitt inlägg under #24 (det räcker med att klicka på bilden) så ser det ut som att man har skrivit över en urpsunglig notering vad gäller födelsedatumet. Och vad betyder noteringen som står efter 1843? Ser ut som "son" vilket blivit överstruket.

Inte för att de egentligen kan bidra till att faställa när Bothilda föddes men jag letade upp maken Johan Andersons dödsnotis i Fredriksbergs dödbok.
"Avliden den 29 september 1893 på Fredriksbergs Hospital. Begravd den 6 oktober på Fredriksbergs Ass. Kirkegaard. Arbetsmand och Sandhandler Johan Andersson. Gift med Bothilde Johansson. Bodde i Valby 1. Född 9 augusti 1836 i Sverrige"

Var kan jag hitta "Häradsekonomiska kartan" från 1926-35 från #16 i så hög upplösning som möjligt?
Jag är intresserad av det som visar Skepparkroken och Magnarp med närmaste omgivning.
#30 Den finns som DVD-skiva. Osäker på om den fortfarande finns i handeln.
#30 Jag tror inte skiva finns att köpa längre. Kanske kan man hitta den begagnad på Tradera eller liknande.
Dock ska det inte behövas. De häradsekonomiska kartorna går att titta på via lantmäteriets hemsida.
Länken går till den avancerade söksidan. Välj "Rikets allmänna kartverks arkiv" i första rutan, "Häradsekonomiska kartan" i andra rutan och önskat län och blad i tredje och fjärde rutan.
Man behöver "DjVu-plugin" för att kunna se kartbilden, men det kan man ladda hem gratis via lantmäteriets sida.

#32 Tack, jag har varit och tittat där och hittat en hel del intressant.
Just den Häradsekonomiska kartan skulle jag vilja ha i bättre upplösning än den som finns på lantmäteriets hemsida.
Jag gissar att kartan i #17 är från DVDn.
#33 Ja, jag tror också att det är samma bilder på hemsidan som på DVD:n.