Annons:
Etikettängelholms-stad
Läst 4781 ggr
Ronny-K
3/14/11, 10:01 AM

Tullportsplatsen & Tullakrok

Jag antar det har förekommit någon form av Tullindrivning vid förstnämnda platsen eftersom den ligger vid stadens, historskt sett, enda bro/pråm. Finns det någon som sett något skrivet om detta? Hur är det med Tullakrok, kommer namnet kanske av någon tullkontroll av varor som transporterats via ån? Bara spånar. Kul om någon vet!

Annons:
Tordmulen-11
3/14/11, 3:08 PM
#1

Vid Storgatan ovanför nuvarande Tullportsplatsen låg stadstullen. Den biten av Storgatan kallades Södra Tullportsgatan på 1803 års karta. Stadstullen, eller Lilla tullen, avskaffades med riksdagsbeslut 1810. Historien om stadstullarna i Ängelholm finns beskrivna av Ingvar Svanberg i Ängelholm, en hembygdsbok, 1997, sid. 58-65.

Tullakroks namn vet jag däremot inget om tills vidare!

Ronny-K
3/14/11, 3:51 PM
#2

#1

Hej!

Intressant!
Jag är inte i Sverige, så jag får läsa vidare i ämnet där du hänvisade när jag är hemma och kan besöka biblioteket igen.

MVH

Ronny

Tordmulen-11
11/26/15, 5:30 PM
#3

…och igår, 25 november 2015, beslöt kommunstyrelsen om namnet på den nya gång- och cykelbro som planeras i södra Storgatans förlängning, och som ska bli en ny människovänlig led, inte bara till sjukhuset och badhuset, utan vidare mot de växande stadsdelarna i söder: Odensvalan ("Angela"), Fridhem och södra sjukhusområdet. Bron ska heta Tullportsbron, vilket förstås är alldeles rätt och utmärkt!

Upp till toppen
Annons: