Jubiléet 2016 - vad tycker du?
Själv har jag en önskan om att staden ska få ett riktigt museum. Visserligen är vi bortskämda med de fina muséerna i Hembygdsparken, men samtidigt saknar jag de fina utställningar som tidigare fanns i gamla häktet vid tingstorget.
Jag skulle vilja se ett museum med dels en permanent del som inkluderar det som tidigare fanns på hantverksmuséet, dels en del med varierande tema. En del som under perioder kunde lyfta fram t.ex. olika tidsepoker, eller företagshistoria, eller visa upp privata samlingar eller något annat.

Häftigt!
Hade faktiskt ingen aning…
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Jag skulle vilja se en ny stads/kommunhistoria. Inget ont om Enghoffs, men den har ju några år på nacken och det har ju hänt en del sedan 1916 .

Ängelholmsbygdens lokalhistoriska förening, som sedan 1988 ger ut Ängelholm - en hembygdsbok, arbetar för att ta fram en "Enghoff för 2000-talet". Hur den kommer att se ut, och i vilken form den publiceras, återstår att se. Förmodligen vill kommunen också ha ett ord med i laget (precis som när det gällde Enghoffs bok,som gjordes på uppdrag av dåvarande staden Ängelholms stadsfullmäktige. På grund av världskrig och annat dröjde det dock ända till 1929 innan boken kom ut. Vår förhoppning är att vi inte ska behöva vänta till 2029 med 2016 års jubileumspublikation…
#3 Jag vet ju om planerna som nämns i #4. Det finns många sätt att förverkliga dem.
Det vore intressant att veta vad du har för önskemål. Man kan ju tänka sig allt från praktverk i flera delar till en mer behändig uppslagsbok - kanske en variant av boken från 2000 som ju är en ren uppslagsbok.
Det finns ju säkert en del "epoker" som är försummade. Jubiléet är ju ett perfekt mål för den som vill försöka skaka fram okända fakta. Vad i Ängelholmsbygdens historia vill man veta mer om?
Själv skulle jag vilja se något som gjorts i andra städer - DVD-skivor. Att presentera den senare historian i rörliga bilder - gärna med hjälp av Ängelholmarnas egna filmer. Större delen av 1900-talet och fram till 2016 skulle kunna åskådliggöras så.

Jag skulle nog vilja se både ett verk i flera delar och en DVD. 1900-talet är ju filmens århundrade!
En fråga som man måste diskutera är hur man ska förhålla sig till de stora områden som tillförts Ängelholm genom kommunsammanslagningarna. Att skriva en detaljerad historia som täcker hela området kan nog bli rätt svårt och det är ju staden Ängelholm som fyller 500.
#6 Ja, avgränsningsfrågorna är intressanta och svåra. Visst är det staden som fyller år, men den stad som i så fall fyller fanns ju bara innanför ån. En 500-årig historia som bortser från allt annat kommer ju att kännas torftig, samtidigt som ju en hel kommuns historia kan bli för mycket?
Det kan tyckas som om sju år är lång tid, men de åren kommer att gå fort och det är mycket som ska tänkas på och mycket som ska startas upp.

#7 Precis!
Undrar om några av traktens släktforskarföreningar kunde samverkas kring att arrangera släktforskardagarna i Ängelholmstrakten 2016?

Det låter som en rätt kul idé, fast jag tror det kräver mer än bara Bjäre, Åsbo och Ängelholm då föreningarna är rätt små.
Det är dock något att fundera på!

500, tänk vad åren går, jag var med 1966 och firade 450 år.
Jag minns tivolit på Centralskolans gård!
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Jag minns samma + utställningen från Flygvapnet. Någon stor "Robot" AA tror den hette Red Eye. 10 åring mycket impad
Såg en skymt av kungen också i Rönneskolan.
Någon släkting körde Laxen tror jag, men inte fick jag någon fritur

Laxen ja, den avgivk på den tiden från Rönneskolan!
Jo jag var också på F10 och tittade. Var det samma år (1966)?

F10 hade en liten utställning mellan central o Rönneskolan.
Visst, 1966. Minns att det var mycket kul.
Kunde man tänka sig något sådant här?
Visst minns jag det!
"Jättekuligt"!
Om jag minns rätt, så uppträdde väl Millie Small där, hon med - My Boy Lollipop?
Ikväll ska jag på ett möte där jubiléet är en av diskussionspunkterna. Finns det fler idéer kring detta?
Har varit på möte i kommunhuset ikväll. Man hade bjudit in alla föreningar och många kom. Lite information om tankarna kring 2016 samt en uppmuntran till att alla drar sitt strå till stacken.
Kan nog bli ett fantastiskt trevligt år!
Fast mycket återstår att göra…
Det är några år sedan detta diskuterades. Nu kommer facit.
Jag har hembygdsboken men har inte tagit mig tid till mer än att titta i den. Första intrycket är att det är en kul uppslagsbok men att den ger väldigt "grund" information.
Vet någon om det kommer att ges ut någon bok med Ängelholms historia i mer kronologisk form?
Det finns en hemsida men ännu inget kalendarium - http://xn--ngelholm500-k8a.se/

#16 Hade ingen aning om att det var jubileum 1966, men jag var och såg Millie Small i Ängelholm. Hon var min stora idol så jag hade övertalat min far att köra dit så jag fick lyssna på henne. Var inte så gammal, så för att se något fick jag sitta på hans axlar.
När hon sjöng See you later alligator, på begäran från en i publiken, så pekade hon först på honom (?) och sade "For you" och sedan på mig och sade "and for you". Jag kunde inte engelska då, men gissa om jag blev stolt när min far berättade för mig vad hon sagt.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Jubileet 1966 minns jag väl, det var tivoli inne på Centralskolans gård.
😃

#19 Det skulle förvåna mig om det under 2016 kommer ut någon mera kronologisk historik över Ängelholmsbygden. "Ängelholm A-Ö 2016" är Ängelholmsbygdens lokalhistoriska förenings jubileumsgåva till ängelholmarna, och vi tror inte att vi mäktar med någon "ny Enghoff". Det vill vi nog inte ens. Jag skulle snarare vilja ha till stånd en "ny Inga Bengtson". Inga Bengtson var lärare och lokalhistoriker, och utgav 1962 "Engelholmbygd i gammal tid" - en behändig, populär och välskriven liten bok. Den lider dock av bristen att den gör halt vid 1900-talets början, och är mycket kortfattad och sporadisk när det gäller den omgivande bygden. - I väntan på detta projekt rekommenderas den intresserade att ta del av den systematiska vandringen genom bygdens historia, som Ängelholmsböckerna gjort i årgångarna 2004-2015: där skildras tiden från stenåldern t o m 1700-talet på 162 sidor (årg. 2004-13), medan 1800-talet och 1900-talet får varsin hel bok (2014 och 2015) - sammanlagt är det betydligt mer än vad Enghoff rymmer.