Annons:
Etikettstorgatan
Läst 3152 ggr
Hans Jacob
11/18/15, 10:37 AM

Roslunds leksaksaffär

På denna bild från 1972 (tror j den daterades till) på storgatan 47saknas Märklinskylten. Har affären slått igen? Men visst fanns Leksaksaffären kvar ängre än så?  Någon som vet ?

Jag har för mig att Järnaffären (vad den nu hette) slog igen tidigare än Roslunds

Tvärs över gatan låg det en äldre cigarrafär, var det "Grönvalls cigarraffär"?

De hade längst in ett lite hörn m bokmärken , gamla frimärken och lite leksaker .

Letar bilder o fakta om Ängelholm under 60 och 70-tal. Framför allt centrala stan

Hälsningar

Hans

Annons:
Hans Jacob
11/18/15, 10:43 AM
#1

Här finns bilden

http://engelholmiana.ifokus.se/discussions/4d7140c2b9cb4622390573ce-poliseskort

Kan man inte ändra i något redan publicerat??

Letar bilder o fakta om Ängelholm under 60 och 70-tal. Framför allt centrala stan

Hälsningar

Hans

AndersE
11/18/15, 1:01 PM
#2

Man kan  naturligtvis inte ändra något som någon annan skrivit men det går bra att lägga till en kommentar i en äldre diskussion.

Tordmulen-11
11/19/15, 10:09 AM
#3

I telefonkatalogen för 1976 finns en järnhandel "Nilssons Eftr John Engström" på Storgatan 49. På samma adress finns också "Roslunds Lek och Hobby, L Fåke".  I Ängelholm, en hembygdsbok, 1994, står på sid 68-72, att Fåke 1978 slog ihop denna affär med sin butik "Lekhörnan", Storgatan 55, och flyttade till hörnet Storgatan /Laxgatan, där han öppnade "Lekstugan" i Gunnar Anderssons gamla möbelaffär.  Firman blev senare grunden till Leksaksmagasinet. Nilssons järn lades enligt samma källa ner 1977.

Hans Jacob
11/19/15, 2:42 PM
#4

Stort Tack

I järnaffären köpte man ett öres smällare på högstadiet, Kinapuffar fick bara de äldre köpa.

Hos Rosllunds köpte jag tillbehör till min lilla modelljärnväg och Airfix gubbar o modeller.

Letar bilder o fakta om Ängelholm under 60 och 70-tal. Framför allt centrala stan

Hälsningar

Hans

Hans Jacob
11/20/15, 7:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Hittade denna annons från Roslunds i en lite skrift från 1955.

Här heter affären Roslunds eftr vilket var det namn jag mindes.  Jag kom ju till skåne 1966 så det verkar som det namnet hängde med i varje fall under 60-talet.

Letar bilder o fakta om Ängelholm under 60 och 70-tal. Framför allt centrala stan

Hälsningar

Hans

Hans Jacob
2/9/16, 11:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Lite kuriosa

Hittade denna katalog från Roslunds

Letar bilder o fakta om Ängelholm under 60 och 70-tal. Framför allt centrala stan

Hälsningar

Hans

Annons:
Upp till toppen
Annons: