Annons:
Etikettängelholms-stad
Läst 1845 ggr
Tordmulen-11
2/14/16, 10:53 AM

Tidsmaskinen - digital vandringsguide

Det finns en mobilapp som heter Tidsmaskinen, och som utvecklats för att kunna skapa digitalt guidade vandringar: med en kombination av bild, text och ljud kan man berätta t ex om en plats historia. Själva appen laddas ner t ex via denna länk: tidsmaskinen.org, och därefter får man kolla om det finns någon Tidsmaskin-vandring där man befinner sig. I Ängelholm finns numera, sedan i morse, en som heter ”500 år på 500 meter”. Den är tillkommen genom Lokalhistoriska föreningens medlemskap i Skånes hembygdsförbund, i samarbete med biblioteket och kulturavdelningen.  ”500 år på 500 meter” kan man ladda hem till sin smarta mobil eller surfplatta, ställa sig utanför turistbyrån vid Järnvägsgatan, och starta rundan - och se vad som händer!

Hemladdningsnamnet på rundan är: 500_ar_pa_500_meter

Jag blir väldigt glad om någon vill testa och höra av sig med förbättringsförslag! I veckan ska jag gå in på turistbyrån och visa dem också.

Annons:
AndersE
2/14/16, 12:17 PM
#1

Låter kul. Ska försöka testa snart!

AndersE
2/20/16, 4:34 PM
#2

Kommit så långt att jag laddat ner appen och Ängelholmsrundan.

Det verkar som om att i princip vem som helst kan skapa en runda. Låter kul! Hur svårt är det?

Tordmulen-11
2/21/16, 7:39 AM
#3

Först och främst behöver man en licens. Varje hembygdsförening som är med i Skånes hembygdsförbund kan gratis göra två rundor med upp till 25 infopunkter vardera. För fler rundor får man betala en mindre slant. Men kommuner, företag och privatpersoner kan nog också köpa licensen. Tekniskt är det inte så svårt. När man tänkt ut sin runda, ska man fixa grundmaterialet, infotext, manus, bilder och ljud. Man laddar upp bilder, som förstås ska vara webbanpassade i storleken, och ordnar ljud i mp3-format, som också laddas upp till varje punkt. Infopunkterna placeras på en karta, och man får nog provgå både en och två gånger för att vara säker på att punkterna hamnat någorlunda rätt. Men har man bara förberett grundmaterialet väl, så är det sedan inte tekniskt svårt.

AndersE
2/21/16, 10:16 AM
#4

Tack!

Upp till toppen
Annons: