Annons:
Etikettflygfoton
Läst 2533 ggr
AndersE
4/12/16, 10:53 PM

Från luften för 50-60 år sedan...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har Eniro en väldigt tevlig funktion som gör att man kan jämföra flygbilder tagna 1955-1967 med dagens. Finns inte för hela landet (än?) men de mer tätbebyggda delarna finns. 

http://kartor.eniro.se/m/Ax2X3

Annons:
Tordmulen-11
4/13/16, 7:48 AM
#1

Ängelholmsbilden är tagen efter 1963 - nya Tegelbruksbron verkar vara klar. Går det att tidsfästa den ännu bättre? NSTs hus vid Järnvägsgatan (där Sandbergs salong ligger idag) är inte byggt - när kom det dit?

AndersE
4/13/16, 10:46 AM
#2

Borde gå, men man får tänka efter. Jag har hittills bara sett att det är före 1967 men det framgår ju av beskrivningen. Jag är född -60 och har ganska många minnen av saker som skedde i stan ungefär 67-70 men det är ju för sent för att vara till nytta här…    ;-)

Det är i alla fall väldigt kul att "vandra runt". Jag påminns om många saker som förändrats.

Spajker
4/13/16, 3:22 PM
#3

Fantastiskt vilken bra tjänst! Tack för tipset!

Carmarino
4/13/16, 3:49 PM
#4

En annan sak som är väldigt bra med den här tjänsten är att alla små byar är utskrivna. För oss som släktforskar så är det inte alltid så lätt att få grepp om var orterna i husförhörslängderna ligger, men då plockar man bara fram kartan över socknen så hittar man dem - åtminstone under de namnen de har idag. Gamla namn som inte finns längre går självfallet inte att hitta.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tordmulen-11
4/13/16, 4:35 PM
#5

Jag tror det är från våren 1965: tre huskroppar vid Heimdallgatan ser knappt inflyttningsklara ut, vilket de blev i juni 1965. Bygget av Bryggarbron är i startgroparna, gamla badhuset vid Vattengatan finns kvar.

Upp till toppen
Annons: