Annons:
Etikettpersonhistoria
Läst 4041 ggr
Cheyenne
1/18/10, 5:00 PM

Hotell Schweiz och Hugo Sandberg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I en tidigare tråd på Engelholmiana.ifokus diskuteras Guldsmederna Wilhelm Sandberg och hans son Hugo Sandberg. Hugo Sandberg var född så sent som 1885 så han kan inte var densamma som den Hugo Sandberg vilken år 1895 annonserade i tidningen Norra Skåne. Dessutom står denne Hugo Sandberg som ägare(?) till f.d Hotell Schweiz i Engelholm. Bla eftersökte han "Tvenne nyktra och starka drängar".

Jag tog inte med all text men ovanför annonserna står det;

"Nederlag hos Hugo Sandberg, Hotell Schweiz, Engelholm. Försök ett dussin som prof!"

Tre frågor;

  1. Vem var denna Hugo Sandberg i Engelholm vid tiden runt 1895?
  2. Finns Hotell Schweiz kvar?
  3. Vad menas med texten "Försök ett dussin som prof!"
Annons:
AndersE
1/18/10, 5:06 PM
#1
  1. Vet ej
  2. Vet ej
  3. Ta 12 stycken som prov?
Cheyenne
1/18/10, 5:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Som jag misstänkte, Han var Handlare eller Grosshandlare och av annonserna att döma hade han även bostäder att hyra ut. Ännu en annons om detta.

Tordmulen-11
1/18/10, 6:12 PM
#3

Hotell Schweiz fanns åtminstone under en period i det stora huset i Villa Rosenholm, huset i korsningen Södra vägen/Doktorsgatan, mitt för lasarettet och Folkets hus. Så huset finns kvar, men inte rörelsen!

AndersE
1/18/10, 7:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3 Det som senare hette Rosenholm och som i Rooths bok också kallas fru Waldemarssons villa?

AndersE
1/18/10, 8:03 PM
#5

#4 Bilden ovan tagen över Carl XV:s bro söderut. Rosenholm till vänster. Över bron till höger är idag sjukhusområdet.

Tordmulen-11
1/18/10, 10:44 PM
#6

Rosenholm var Höjavägen 1, medan fru Waldemarssons väl är Höjavägen 3 enligt Rooth? Rosenholm byggdes 1885, troligen från början för att bli hotell. På 1940-50-talet fanns caférörelse där, och när jag flyttade till Ängelholm 1987 hängde en övergiven pizzeriaskylt på hörnet mot ån…

Annons:
AndersE
1/18/10, 11:24 PM
#7

#6 Det stämmer!

(I min telefonkatalog från 1949 finns en Bo Waldemarsson, köpman på Södra vägen 3 och med bostad på Höjavägen 3.)

Cheyenne
1/19/10, 12:33 PM
#8

Vad kul att det gick att lokalisera Hotell Schweiz.

MadsG
1/20/10, 7:26 PM
#9

Café rörelsen var där på 60-talet, kanske till början av 70-talet.

Vi brukade fika där, en behaglig utsikt från serveringen mot Rönne Å.

Tordmulen-11
2/3/15, 4:00 PM
#10

Och Hotell Schweitz var nog väldigt kortvarigt: källarmästare Schweitz bodde i Ängelholm bara oktober 1879-oktober 1881.

Tordmulen-11
2/6/15, 4:46 PM
#11

När Schweitz bodde här, står i husförhörslängden att familjen bor i "f.d. lantbrukare Kallenbergs hus". Min gissning är nu, att Hotell Schweitz/Järnvägshotellet/Rosenholm kan ha varit nybyggt när Schweitz flyttade in, och alltså uppfört under senare delen av 1870-talet, efter det att Landskronajärnvägen kom till, med sin ändpunkt vid Gamla station. Det verkar mycket rimligare, än att det skulle byggts när Västkustbanan var klar - och då hade ju Schweitz för länge sedan dragit vidare.

Tordmulen-11
2/12/15, 10:25 PM
#12

Fortsättning: efter Schweitz hitflyttade en källarmästare Joh. Em. Svensson och hustru Maria Charlotta Malmgren. De kom närmast från Lund. De bodde  här från nov 1881 till 1 maj 1884. Efter dem kom ägaren, f.d. lantbrukare Sven Ludvig Kallenberg, hustru Aurora Mathilda Wieslander och deras familj hit. Min förmodan är att hotelltiden då var avslutad - snart därpå öppnades Västkustbanan, och tågen slutade stanna vid Gamla station. Behovet av ett järnvägshotell i Södra planteringen torde då ha varit begränsat - Hotellen Vega och Thor låg ju bättre till!

Tordmulen-11
2/13/15, 2:23 PM
#13

Namnet Rosenholm dyker upp i församlingsboken 1899-1909.

Annons:
kemo003
5/2/16, 12:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Har intresse av familjen Schweitz, som har haft hotellverksamheter runt i södra Sverige. Apropå hotell Schweitz i Ängelholm,så har jag fått en bild av en anförvant till Ludvig Schweitz som jag först trodde var ett av hotellen i Båstad! Har nu jämfört den med bilden här ovan och tror det skall avse hotellet i Ängelholm.

AndersE
5/3/16, 6:52 AM
#15

#14 Vilken trevlig bild! Och visst är det Ängelholm.

Ladan/gården i bakgrunden längs med Höjavägen har jag nog aldrig sett.

Tordmulen-11
5/3/16, 11:26 AM
#16

Bilden finns i Magnusson-Täckströms bok "Här fröjdas vi i hafvets vågor", på sidan 82. Där kan man också läsa mer om Schweitz, och fundera på om det verkligen kan stämma att man fyra år efter Schweitzarnas bortflytt skulle döpt ett nytt hus efter dem? (se #10 och #11 ovan!)

Tordmulen-11
5/3/16, 5:10 PM
#17

Bebyggelsen bakom Rosenholm måste vara Strömslund, där krukmakarna/kakelugnsmakarna  Sjöbeck och senare Hansson höll till. Där ligger ju numera Folkets hus, som övertog Engelholms bilbolags hus..

AndersE
5/3/16, 5:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Fast som jag ser bilden ligger byggnaderna en liten bit öster om nuvarande Folkets Hus.

I jubileumstidningens (1916) karta från 1803 finns en farm utmärkt ungefär här.

AndersE
5/3/16, 5:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

I samma tidnings karta från 1916 syns hotell Schweitz/Rosenholm. Mittemot, på andra sidan Höjavägen, finns nuvarande Folkets Hus.

Alldeles öster om finns ett par-tre hus markerade som nog ska vara den ganska stora gård som syns på bilden i #14 ovan.

Spajker
5/27/16, 8:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Hittade detta fina gamla kort i gömmorna och tänkte det passar fint att dela det i denna tråd.

Dock ser jag att det på bron står "Motala 1864" istället för Carl XV, vet ni när texten ändrades eller bron byggdes om?

Annons:
Upp till toppen
Annons: