Fotbollslag i mål
Jag har scannat ca 130 glasplåtar som jag tror är från ca 1914-1924. De lär vara tagna av min farfar och troliga platser är Ängelholm med omnejd. Släkt fanns i Ramsjöstrand och i Starby så det är också troliga lokaler liksom Skepparkroken där jag tror familjen hyrde sommarnöje. Jag tänkte lägga ut några bilder här för att få hjälp med identifiering - av miljöer och av personer.
Här står ett fotbollslag uppställt i mål. Kan någon spelare identifieras? Jag ser inget som identifierar laget.
Tredje mannen från vänster, stående är Sigfrid Åberg och femte mannen från vänster tror jag är Gustav Hansson, dessa båda var aktiva i IF Göta.
IF Göta var en fotbollsförening som var tvungna att byta namn 1912 då de ansökte om att bli medlemmar i Riksidrottsförbundet där namnet redan var upptaget. EIF blev det nya namnet, sedan ÄIF och därefter ÄFF.
Detta kort bör också vara taget från Nya torg någon gång under 1910-talet då det var där fotbollen spelades fram tills idrottsplatsen invigdes på 20 talet.
Tackar!
Min farfar, som troligen tagit dessa bilder, var väldigt fotbollsintresserad och finns med som lagmedlem i ett av de första lagen i Ängelholm. Han var också ofta i Helsingborg och såg HIF spela.