Annons:
Etikettbildgåtor
Läst 1966 ggr
AndersE
2015-07-12, 17:26

Fotbollslag i mål

Jag har scannat ca 130 glasplåtar som jag tror är från ca 1914-1924. De lär vara tagna av min farfar och troliga platser är Ängelholm med omnejd. Släkt fanns i Ramsjöstrand och i Starby så det är också troliga lokaler liksom Skepparkroken där jag tror familjen hyrde sommarnöje. Jag tänkte lägga ut några bilder här för att få hjälp med identifiering - av miljöer och av personer.

Här står ett fotbollslag uppställt i mål. Kan någon spelare identifieras? Jag ser inget som identifierar laget.

Annons:
Spajker
2016-05-28, 17:39

Tredje mannen från vänster, stående är Sigfrid Åberg och femte mannen från vänster tror jag är Gustav Hansson, dessa båda var aktiva i IF Göta.

IF Göta var en fotbollsförening som var tvungna att byta namn 1912 då de ansökte om att bli medlemmar i Riksidrottsförbundet där namnet redan var upptaget. EIF blev det nya namnet, sedan ÄIF och därefter ÄFF. 

Detta kort bör också vara taget från Nya torg någon gång under 1910-talet då det var där fotbollen spelades fram tills idrottsplatsen invigdes på 20 talet.

AndersE
2016-05-29, 12:48

Tackar! 

Min farfar, som troligen tagit dessa bilder, var väldigt fotbollsintresserad och finns med som lagmedlem i ett av de första lagen i Ängelholm. Han var också ofta i Helsingborg och såg HIF spela.

Upp till toppen
Annons: