Söderströms Cigarrfabrik

Nej, det huset är rivet. Fabriken låg i kvarteret Storken. Fabriken kallades AB Hamburger Cigarrfabrik och låg på dåvarande Bryggargatan 3. Den var igång från 1907 och nio år framåt.
Jag tackar så mycket för informationen och för kunskapen!
Då låg huset längs med nuvarande Kristian II:s väg om jag har uppfattat det rätt?

Framsidan vette mot nuvarande Kristian II:s väg, men huset låg en smula indraget från gatan, med en trädgårdsplan framför (som ju även framgår av bilden ovan). Namnet Söderström har jag inte hört i samband med denna fabrik, men jag förmodar att det kommer av att plåtslagaren och mångårige drätselkammarordföranden Karl Oskar Söderström bodde här! I själva tobaksberedningen var han aldrig inblandad.
Vill bara passa på att tacka för denna bilden!
Under min släktforskning på en sidogren så hittade jag att en ana bott i detta hus i början på trettio talet och helt plötsligt fick jag en bild på en byggnad som idag inte existerar! 😃

Hur kunde det bära sig med en cigarrfabrik i Ängelholm?
http://www.tobakshistoria.com/ArkivFabriker.php?FabrikID=934
🤔
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Det var trevligt att du fick nytta av bilden Spajker! Jag undrade själv länge var bilden var ifrån. Visste inte att det funnits nån cigarrfabrik i Ängelholm!

Vad skulle adressen hetat idag?
Det motsvarar idag Kristian II:s väg ungefär vid 1B. :)

Mittemot den där frikyrkan "Ekumeniska" i grått, som ligger strax innan Ängavångsbron?
🤔

Just precis, mitt emot Rönnekyrkan!