Norra Kyrkogatan, en nu försvunnen miljö
Anders hade några fina bilder på husen i kvarteret svalan innan de revs (1958?).
Finns det något bevarat på hur gården/gårdarna där såg ut eller hur kvarteret såg ut från söder resp väster. Kan se på kartan från 1916 att där fanns fler byggnader å t kyrkohållet samt åt söder ett plank eller en mur.
Letar bilder o fakta om Ängelholm under 60 och 70-tal. Framför allt centrala stan
Hälsningar
Hans
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Norra Kyrkogatan har berörts här tidigare:

Tack Anders
Mycket mer info i dina länkar. Har läst det mesta innan men man ska ju hitta det igen.
Sidan av kvarteret Svalan mot järnvägsgatan . Var där bara ett plank eller mur? ser så ut på1916 års karta.
Med vänlig hälsning
Hans
Letar bilder o fakta om Ängelholm under 60 och 70-tal. Framför allt centrala stan
Hälsningar
Hans
Jag har mina vykort utlånade och hittar ingen plank/mur på de bilder jag har i datorn. Har inget minne av att jag skulle sett något sådant heller.

Antagandet om mur eller plank kommer från denna kartbild. Men det behöver ju inte stämma för det, i bland är gamla stämmer inte dessa helt.
Letade ibland mina samlade bilder igår och hittade dessa bilder på rådhuset. Den första från 1929 den andra odaterad.
Hälsningar
Hans
Är inte linjerna bara tomtgränser?

Tackar
Good Jul och Gottnytt år
Hälsningar
Hans