Ängelholmsvandring - Industrierna
Torsdag kväll 30 juli var det åter samling på torget för en vandring i staden. Denna kväll var temat industri och vi hann med de flesta av Ängelholms industrier. Vi började intill kyrkan där vi fick föra om hur läderindustrin började här efter att medlemmar ur familjen Grönvall flyttat hit från Ystad.
På Västra Kyrkogatan ligger detta gula hus som hyste läderindustri under många år på 1800-talet och en bit in på 1900-talet.
Vi fortsatte förbi området där det stora slakteriet låg och vidare bort mot platsen för Tudors batterifabrik. Därifrån följde vi den gång- och cykelstig som var banvall för Engelholm-Klippans Järnväg. Ett stopp gjordes vid den gamla idrottshallen som har en intressant historia och som tillkom med stöd från några av stadens företagare.
Efter att vi passerat Pyttebron fortsatte sedan berättelsen om stadens läderindustri där vi även fick höra om Sydläder och fotbollstillverkning m.m.
Ännu en gång fick jag bli imponerad av Johan Brinks enorma kunskaper om alla aspekter av stadens historia. När vi var tillbaka vid kyrkogatorna var alla nöjda och jag hörde bara en fråga som berörde den industri som aldrig nämndes, nämligen tegelbruket.
För de som missat dessa mycket trevliga vandringar och inte har tålamod att vänta till nästa år finns en ny möjlighet!
Med en "smart phone" kan man ladda ner en app som heter "Shuttle" (det finns flera appar med samma namn men denna symboliseras av ljusblå ringar med en liten pil) . Jag har inte hunnit prova än men vad jag förstår ska här finnas fyra Ängelholmsvandringar som man kan följa och lyssna på.
Appen Shuttle fungerar även i några andra städer!

Spännande. 👍
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Tusen tack för tipset!
Fungerar utmärkt på en iPhone.
Har nu lyssnat på ett av vandringarna.
Mycket trevligt och informativt!

Så trevligt att se detta hus. I går letade jag just på
Sämskskinnsmakarmästare Lars Grönvall som är min farmors farmors mormors farfar
Född i Ystad klockan 5 på morgonen ! :
Ystads Sankt Petri (M) C:1 (1689-1748) Bild 51 / sid 89 (AID: v111929.b51.s89, NAD: SE/LLA/13490)
död 1779-02-09 i Ängelholm
ArkivDigital: Ängelholm (L) CI:2 (1767-1834) Bild: 1430 Sida: 139