Annons:
Läst 670 ggr
TommyA
2021-04-11, 12:10

Killehus Ängelholm!

Då var det dags igen för en ny bildgåta nu när vi har löst den gamla Claes!
Har en gammal bild med texten "Killehus Ängelholm" på baksidan. Själva husen ser förfallna ut och troligtvis håller man på att riva dem. Då kommer den stora svåra frågan om varifrån detta foto är taget. I bakgrunden ser man något som ser ut som en hög skorsten, eller så är det bara en telefonstolpe. Min misstanke är att det kan vara någonstans ute vid Helsingborgsvägen. Någon som vet? Ordet fritt!

Annons:
AndersE
2021-04-13, 08:18

Jag googlade på Killehus och det har nog funnits några stycken, men jag hittade inget med knytning Ängelholm.

Hittar inget på bilden som ger mig någon ledtråd, mer än att huset är lite speciellt. Boningshus på större gård?

ClaesL
2021-04-13, 09:34

Ja du, Tommy…
Det här tror jag blir svårare. Huset är nog under rivning, som du skriver. Jag tror nog mer på telefonstolpe än skorsten, främst p g a att jag tycker mig se en tvärslå nära toppen.
Jag återkommer efter lite "undersökningar"!

F Hallefält
2021-04-13, 17:13

Ungefär där maskingruppen ligger idag fanns ett trädgårdsmästeri. Boningshuset skulle varit i två plan (dock rött). Det fanns växthus bakom huset. Till växter behövs vatten så inte helt omöjligt.

• Redigerat 2021-04-13, 17:16 av F Hallefält
ClaesL
2021-04-15, 18:45

Jag hänger inte med den senaste kommentaren: Hur kommer vattnet in i bilden? Skulle "kille" vara detsamma som "källa"?
Tommy, vad gör att du tror på Helsingborgsvägen?
Äldre kartor över Ängelholm, vilka kan hittas på kommunens hemsida engelholm.se, verkar inte täcka områdena vid Helsingborgsvägen.
Det vore bra om Johan B eller någon annan med djup kännedom om Ängelholm kunde hjälpa till. I sista hand får jag väl kontakta Uffe Lindén igen..!

AndersE
2021-04-16, 09:42

Eniros historiska flygfoton har foton från 1955-1967. Jag hittar inget på Helsingborgsvägen som verkar stämma, men rivningen kan ju ha gjorts tidigare?

TommyA
2021-04-17, 11:10

På gamla Helsingborgsvägen (nuvarande Kvarngatan) låg många gamla hus och byggnader som revs när man ändrade vägen till den nya sträckningen som gäller nu. Därför misstänkte jag att det kunde vara ett av de husen som revs. En ren gissning bara.

Annons:
ClaesL
2021-04-17, 22:51

En teori/gissning så god som någon. Tittar jag på Eniros historiska karta ser jag att på den norra delen av nuvarande Kvarngatan revs ungefär åtta byggnader när vägen lades om. Man skymtar ju några andra byggnader på bilden, men det är ju bara brottstycken och mycket svårt att ha som någon typ av jämförelse med nutida förhållanden. Jag tycker att det är konstigt att Google inte har något Killehus i Ängelholmstrakten, men jag är ganska säker på att någon vet något om detta. Det är bara att hoppas på att denne "någon" läser "Engelholmiana".

Carmarino
2021-04-18, 14:49

Sökte i både "C.M. Rosenberg Geografiskt-statistiskt handlexikon öfver Sverige" och "Svenska ortnamn efter Killehus. I Rosenberg fick jag ingen träff, och på ortnamns-CD:n fick jag en enda träff. Den visade på en gård i Norra Vram "ca 2,7 km NO om Södra Vrams fälad". Så kanske är Killehus ett lokalt namn i Ängelholm? Eller är det kanske huset på bilden som heter Killehus?

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

K L A
2021-04-18, 15:29

Fotot visar antagligen byggnader i Kelliehouse, Barkåkra, under rivning 1944-45, när F 10 flyttade till Barkåkra. I min barn- och ungdom, på 1940- och 50-talen, uttalades namnet som Killehus. Se även Bengt Pamp, Skånes ortnamn, serie A, del 3, sidan 31: Kelliehouse.

K L A
2021-04-18, 18:36

Här kommer en kopia av Pamps bok sid 31.

ClaesL
2021-04-18, 19:48

Mycket intressant! F 10 sattes upp i Malmö 1940, men flyttades till Barkåkra 1945. I samband med anläggandet vet jag att en del fastigheter löstes in av staten, och att byggnader revs.
Det bör gå att rota vidare i den här teorin. Kanske kan Flygmuseet hjälpa till? Det bör finnas en del kunskap kvar bland de som hjälper till där.

• Redigerat 2021-04-18, 19:50 av ClaesL
AndersE
2021-04-19, 08:22

Killehus = Kelliehouse? Intressant hypotes, fast själva Kelliehouse revs ju inte förrän i slutet av 80-talet eller däromkring.

Bilden visar ju också andra hus i bakgrunden, så jag är tveksam…

Som antytts ovan tror jag Killehus, har med 'källa' att göra. Googlar man på 'killehus' får man många träffar så det verkar vara ett ofta förekommande namn, kanske just för ett hus/gård med egen källa.

F Hallefält
2021-04-20, 13:38

Saknar skorstenar på huset.
Rivningen verkar inte helt systematisk, så man borde se en skorsten eller rester av en skorsten.

Annons:
Upp till toppen
Annons: