Annons:
Etikettengelholmiana
Läst 757 ggr
W
2021-04-25 12:15

Kiosk 50 tal

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kiosken med TV tycker jag mej minnas från ungdomen?? Kan inte komma på var den fanns, kan det vara Skälderviken ? Notera banvall, el ledningar till höger i bild. Någon som vet ?

Annons:
Carmarino
2021-04-25 12:18
#1

Finns det inga ledtrådar i bildtexten?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

W
2021-04-25 12:23
#2

#1: inga ledtrådar förutom att fotbolls VM 58 pågår, därav publiken som tycks titta på infälld TV. Bilden är hämtad ur bok som handlar om Ängelholm/ Skälderviken som badort .

Carmarino
2021-04-25 12:27
#3

#2: Aha. Frågade eftersom man ser att det står "Ängelholm" nere till höger på bilden, så jag trodde kanske det stod något mer om platsen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

ClaesL
2021-04-26 10:41
#4

Utan att veta så tänker jag i alla fall så här:
Högra delen av bilden kan visa en del av banvallen i Skälderviken. Tycker mig se kontaktledning för tågen och telefon-/telegraftrådar. Jag får också en känsla av att marken lutar lite, ner mot höger.
Om man gick från den tidigare tennisbanan bakom Restaurang Skälderviken och ner mot havet, med restaurangen på sin vänstra sida, kom man ner till stora vägen in mot Ängelholm. Gick man över vägen hade man på sin högra sida en äldre byggnad som hade någon form av servering. Härifrån gick vägen ner till järnvägsspåret och mot den träbro som tog alla badande till den långa stranden. Jag tror att denna kiosk låg på vänster hand, innan man passerade järnvägsspåret. Läget för en kiosk bör ha varit utmärkt, med alla gäster från restaurangen och det hotell som låg lite österut (Hotell Hoppet?).
Tittar jag på Eniros historiska flygbild (1955-1967) skymtar jag en mindre byggnad just där.
Den vänstra delen av fotot visar dock ett äldre hus bakom kiosken, och det passar inte riktigt in vad jag minns. Det bör i så fall ha legat granne med restaurangen, alldeles nere vid vägen.

ClaesL
2021-04-26 11:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#5

Jag har tagit några bilder idag, från platsen där jag tror kiosken låg.
Den första bilden är tagen från nuvarande gångvägen bredvid tidigare Rest Skälderviken, ner mot stora vägen genom Skälderviken. På andra sidan vägen, till höger, låg på 50-talet huset med serveringen. Jag misstänker att övergångstället finns på samma plats som då.
Den andra bilden är tagen när jag gått över vägen. Där järnvägsområdet nu finns sluttade terrängen ganska kraftigt ner mot ån. Ungefär där spåren går nu tror jag att kiosken låg. Vet någon om spåren flyttats längre från ån på senare tid? Kanske i samband med dubbelspårets tillkomst?
Den tredje bilden är från Eniro 1955-1967. Uppe, lite till höger om mitten, syns svagt det jag tror är kiosken.

  • Redigerat 2021-04-26 12:02 av ClaesL
ClaesL
2021-04-26 12:50
#6

Jag har hittat ännu en bild på nätet. Den visar mycket bra vyn över den plats jag tror på, men från "klittersidan". Träbron är inte byggd, utan transporten sker med någon typ av färja.
Jag lyckas inte ladda upp bilden, så här kommer istället länken till den:

https://www.bibliotekfh.se/sv/event/lokalhistorisk-m%C3%A5ndag-%C3%A4ngelholm-sk%C3%A4lderviken

(Kopiera länktexten och klistra in i webbläsaren. Se också nederst i detta inlägg, där länken tycks komma upp, åtminstone i min dator)

Jag vet inte när bilden kan vara tagen, men stavningen "Skelderviken" kan tyda på att den är äldre än från 50-talet. Kiosken lyser med sin frånvaro, men man kan se små kioskliknande byggnader på båda sidor om järnvägsspåren. Omedelbart till höger om den uppfällda järnvägsbommen och varningsmärket bör kiosken ha legat 1958.
Om jag har rätt… Men det kanske jag inte har.

Kerstin Paulsson och Torgny Bergström, Skeldervikens byalag, berättar om ett samhälles tillkomst och utveckling.
  • Redigerat 2021-04-26 12:53 av ClaesL
Annons:
Johnny
2021-04-26 14:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Visst är det Skälderviken, närmare bestämt, längst ner på Lägervägen på höger sida, låg kiosken med inbyggd TV.

Där låg campingen. Den låg granne med FBU/Landstormslägret.
Det var innestället nummer ETT, när det begav sig på det ljuva sextiotalet!

En barack med flipperspel och jukebox, de' va' tider det! Hur roligt som helst!
Campingen fanns där 1978, om jag inte minns helt fel.

Johnny
2021-04-26 14:34
#8

Där Dalvägen övergår till en gång- och cykelväg, och där den bildar ett hörn med Lägervägen, låg nöjesfältet!

ClaesL
2021-04-26 14:35
#9

Men vad bra att vi fick svaret på det här!
Min mening var fel. Men det är inte första gången…

Johnny
2021-04-26 15:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Åh nu blir det reklamfilm, nja, snarare avdelning kuriosa. 😎

Under, tror jag, en enda sommar, i mitten kanske, fanns det en glasskiosk på sjösidan.

W
2021-04-26 18:02
#11

Tack för svar, känns som du, Johnny, hade det rätta svaret.
Jag har letat länge efter fler bilder/ info om ”TV-kiosken” utan framgång.

Den lilla träkiosken nere på andra sidan spåren där bron fanns förr fanns ju kvar i någon form länge vill jag minnas , 70- 80 tal ?

ClaesL
2021-04-26 21:48
#12

Nu hänger jag inte riktigt med.
Som det ser ut har vi nu fyra (4) olika bud, varav ett (på klittersidan) kanske får uteslutas: Vid Lägervägen (Walrus56) och ovanför (mitt och Johnnys förslag) och nedanför järnvägsspåren vid det jag kallat "serveringen" (Johnny). Kan vi enas om något förslag?
Johnnys bild har jag aldrig tidigare sett, men den är ju utmärkt när det gäller just miljön vid järnvägsövergången. Dock saknas det äldre hus som man kan se i bakgrunden på den ursprungliga bilden. Lägervägen verkade för mig som den rätta lösningen, men Walrus56 verkar vilja frångå den lösningen.

  • Redigerat 2021-04-26 21:54 av ClaesL
Johnny
2021-04-27 06:03
#13

Det är ställt utom allt tvivel, kiosken/receptionen för Skäldervikens familjecamping, låg enlig bilden oven.

I luckan ser man föreståndaren för campingen. Det var han och hans familj som drev den. Campingen fanns där 1978, då släktingar till mig, ställde en husvagn där under en tid. Minns inte när campingen lades ner.

Jag bodde i byn från 58-68, då det var en idyll, ett litet pittoreskt och charmigt fiskeläge. Man köpte fisk i hamnen eller på torget av någon av de 3-5 yrkesfiskare som ännu fiskade med bottengarn.
Mellan Klitterhus och Skepparkroken fanns det, tror jag, 3-4 bottengarn.

De tre andra "hamn-kioskerna" drevs bara under en kort tid. Strandcaféet som lite längre bort på stranden, var väl det som klarade sig längst.

Annons:
W
2021-04-27 06:47
#14

#12: nej jag ifrågasätter INTE lägervägen för TV kiosken jag tror som jag skrev att Johnny har rätt.

Det jag kommenterade var den lilla träkiosken nere i hamnen som fanns på andra sidan spåren i hamnen.
Återigen…tack Johnny.

ClaesL
2021-04-27 09:52
#15

Ni har rätt, det är jag som har blandat ihop det. Förväxlade er båda, förlåt.

Johnny
2021-04-27 11:58
#16

Inga problem.😎

Johnny
2021-05-03 16:41
#17

#14: Ja, så har man ju det där med minnet..

Jag har letat efter bilder och i det alltmer glesa minnet angående den lilla träkiosken i hamnen, men jag hittar inget.

Minns bara att en kompis stod under en tid i kiosken, och att man hängde där ibland, köpte nog en och annan glass också.

W
2021-05-04 10:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

#17: Hej igen.
Bifogar bild med kiosk. Syns ju även på en av Johnnys bilder.
Jag tycker mej minnas kiosk placerad lite längre upp en aning närmre järnvägen. Kan ju vara att kiosken flyttats vid något tillfälle.

Johnny
2021-05-05 08:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Jag minns bara dessa två och deras placering. Men jag kan givetvis ha fel…

Upp till toppen
Annons: