Rönnegatan 1 - Storgatan 48
Jag kommenterade och la upp en bild på diskussion om "Bakgård vid Storgatan. "
När jag letade efter bilder så hittade jag även två gamla bilder på hur det såg ut innan man rev den gamla bebyggelsen och byggde något helt nytt. Har ingen uppfattning när bygget blev färdigt men gissar på sent 50-tal eller början på 60-talet. Nån som vet mer exakt tidpunkt så hade varit intressant att få veta.
- Redigerat 2022-02-27, 12:51 av AndersE
Mycket intressanta bilder.
Rönnegatan på den tiden verkar inte ha haft hård beläggning, och ser på bild nr 2 närmast ut som en grusväg - såvida gatubeläggningen inte brutits upp i samband med rivningen av byggnaderna. Men varför skulle man ha gjort det? För det är väl förberedelserna till rivningen som vi ser?
Den avlånga baracken på bild 2 ser ut att ha stora glasytor på gaveln, och jag kan skymta del av en skylt som säger "Realisation" i fönstret på långsidan. Det verkar ha funnits någon form av näringsverksamhet i baracken. Vet någon vad det kan ha varit för rörelse som bedrevs här?
När sedan de nya husen var klara flyttade man tillbaka igen:
https://engelholmiana.ifokus.se/discussion/509788/affarer-pa-storgatan-48
I denna diskussion finns äldre bilder på samma del…
https://engelholmiana.ifokus.se/discussion/652940/var-lag-affaren-%22ellerstrand-and-olsson%22
I Anders första inlägg, färgbild nr 2, ser jag en pilformad träskylt vid Resias sockel som jag tyder till "MODEHANDELN". Kan baracken på nuvarande Rönnegatan ha varit en klädhandel?
Jag tittar i en telefónkatalog från 1949.
- Resia finns på Storgatan 48A
- Boråsboden finns på Stotgatan 48B
Så det första huset, med Resia, är 48A. Nästa hus, med Gartborns och Boråsboden är 48B. På första svartvita bilden syns ytterligare ett hus som väl inte är 50? Var det 48C?
Idag heter hela "Passagen-huset" 48.
En kommentar till ClaesL: På skylten står det "Modehandeln och Hatt & Damkonfektion."
När Resiahuset är nybyggt är där en modebutik och det var Zorn:s eftr. tror jag. Det var en affär som sålde damhattar. Det kan kanske vara den affären som flyttade från Rönnegatan till Storgatan. En gissning bara.
Till AndersE: Bilden som du lagt upp av västra sidan av Storgatan där Gartborns flyttade under byggnationen. Det rosa huset var väl det och nästa hus söderut som revs när Resiahuset skulle byggas?
#9 Så var det nog.
Fin bild!

Det nya Centrumhuset, Storgatan 48, stod klart 6 december 1958 – då slog Boråsboden, Evas Shop, Gartborns Konditori, Guldvaruhuset, Adolf Nilssons hemcharkuteri, Rödluvan och Tapet- & Färgcentrum upp portarna. Flera av dem var under byggtiden hyresgäster i Stortorgsbaracken. På Storgatan 48 öppnades också Ängelholms första grillbar, Grifo-Grill, med "äkta hamburgers" osv. Allt enligt "Ängelholm, en hembygdsbok, 2009", sid 184. Hembygdsböckerna klarar ofta ut gåtor som luftas här på Engelholmiana!
- Redigerat 2022-03-03, 13:09 av Tordmulen-11
#12 Tack för bra info.
Ja, jag vänder mig ofta till Hembygdsböckerna för kunskap. Det gäller bara att hitta rätt…

Ängelholm, en hembygdsbok, 2009, sidan 184, berättar om detta bygge. Rivningen av det gamla Storgatan 48 verkar ha skett 1957, och inflyttning i det nya huset i december 1958.
Ja det verkar mycket rimligt. Jag började på Samrealskolan, som det då hette; hösten 56 och då såg det ut så. Jag hade en kusin Margit Petersson som jobbade i Boråsboden så vet att jag var hos henne där. Naturligtvis hade jag varit där med min mor som handlade alla sin vardagskläder och kanske lite mer där. Jag minns att han som ägde butiken hette Feldbaum och hade kommit till Sverige under andra världskriget som flykting från Polen. Han var jude. Margit var gift med en lite fotbolls- och handbollskändis Bertil Petersson som spelade fotboll i Ängelholms IF och handboll i Sierra.
- Redigerat 2022-08-27, 17:31 av ausåsbjörn