NST Hjälmlagen
Jag vet inte om jag lagt in detta förut.. Jag efterlyser ett specifikt nummer av NST. Gäller debatt gällande hjälmlag för moped. Om jag inte har helt fel , året är 1977 eller 1978 . Tror är från augusti månad . På framsidan stoltserar jag och min kära röda Yamaha Chappy. Har sökt och sökt och sökt , men inget går att hitta , inte minsta fragment..Framsidan är i färg , ovanligt då.. samt att vi figuerar i ett helt reportage inne i tidningen , jag och moppen.. Vill minnas att även reportfotona är i färg. Har du tidningen , men inte vill sälja så hoppas jag du kan/vill kopiera..Självklart mot betalning.. Hade varit jättekul få se ett enda foto innan jag ställer tofflorna :-) // Mvh Morgan Sjöholm

Har du kontaktat HD/NST? Det har varit lite rörigt med deras arkiv men jag tror att de numera har rätt bra koll på det så kanske de kan hitta tidningen. Fast det kan ju vara svårt att hitta det om du inte vet exakt år eller månad. Å andra sidan är det ju enklare att leta när man bara behöver titta på framsidan. 😊
De har vad jag vet bara ett exemplar, men de kan säkert fixa en kopia om du vill ha. Annars kanske det går att hitta tidningen på biblioteket? De brukar ha tidningen mikrofilmad och vad jag vet så ska det gå att få en utskrift av den, men helt säker är jag inte.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Kanske kan bilder i syd hjälpa till.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#1Har kollat både på biblioteket , fanns alla konstiga årtal 1800 frösihjäl upp till 1970 , sen ett rejäjält hopp upp till omk. 1983 nånting… så var dessa mellanår befinner sej , vete gudarna.. samma var på NST/HD..Samt alla möjliga och omöjliga digitala forum :-) Men chansar på att det finns nån hoarder som har tidningar liggande..Årtalen jag funderar på ? Antingen våren 1977 eller hösten samma år.. Jag gick i nian då , och hade på mej en svartbrun skinnjacka så är våren eller hösten..Fotoplatsen är Nya Torg samt en bit av Gasverksgatan under en lunchrast..:
#2: Har testat där också men tyvärr utan resultat.

#4: Har du tagit kontakt med dom allt finns kanske inte publikt.
Försökt maila x antal gånger , men… Gör ett detektivarbete i veckan så får vi se hur det går :-)

Kan detta hjälpa KB ska ha alla tidningar även landsorten.
https://www.kb.se/hitta-och-bestall/om-samlingar-och-material/dagstidningar.html

Även Universitetsbiblioteket i Lund lär ha alla dagstidningar.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

NST är inte filmad från slutet av 1946 t o m 1978. Filmerna är f.ö. svartvita. Det är riktigt att Lunds universitetsbibliotek ska ha alla nummer, men de måste beställas fram, och då bör man veta någorlunda när det var. Definitivt vilket år, och helst någorlunda vilken månad. Annars kan det bli många beställningar.
Ängelholms kommun klippte artiklar om trakten på den här tiden, och har du tur kom du med i det svepet! Klippen är ordnade i mappar, årsvis och ämnesvis. Den som kan hjälpa dig vidare är kommunarkivarien, som nås via kommunens växel.