Annons:
Etiketterängelholms-stadpersonhistoriaskolgatanföreningsliv
Läst 104 ggr
Tordmulen-11
1/26/23, 11:33 AM

Bageriföreningen

Engelholms (Ängelholms) bageriförening startade 1895 och hade från 1904 sitt bageri och en butik vid Skolgatan. Även vid Stortorget fanns en butik. Föreningen var från början ett tidigt inslag i Ängelholms arbetarrörelsehistoria, med sin föreståndare Lars Borggren. Jag har planer att för Ängelholmsboken skriva en artikel om bageriföreningens historia – föreningens handlingar finns bevarade i Folkrörelsearkivet. Men det skulle vara roligt om någon eller några av Engelholmianas läsare har några bilder eller berättelser om bageriföreningen, dess butiker o.s.v.!

Annons:
Hans Jacob
2/16/23, 2:12 PM
#1

Hej
1970 gick jag i 7:an på Rönneskolan mitt emot Bageriföreningen på skolgatan.
Om skolmaten inte var god köpte man då bullar där istället (eller om man skulle fixa något på middagsrasten). De hade jättegoda grahamsbullar och kammar.
1971 och 70 gick jag sedan på Kungsgårdsskolan men 73 var jag tillbaka på Rönneskolan och samma sak då.
Hoppas detta inte kom för sent
Hans

Letar bilder o fakta om Ängelholm under 60 och 70-tal. Framför allt centrala stan

Hälsningar

Hans

Carmarino
2/16/23, 3:22 PM
#2

Gick på gymnasiet på Rönneskolan 1974-1975 och jag minns fortfarande de långa köerna in till bageriet på långrasten på förmiddagen. Då fanns det nämligen nybakade vaniljbullar. De försvann från plåtarna snabbare än bagarna hann baka dem, så det gällde att skynda sig ut från lektionen så att man inte kom för långt bak i kön. Har för mig att de kostade 50 öre styck, men det kan ha varit en krona. De var sagolikt goda i alla fall. 😋


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Hans Jacob
2/16/23, 3:35 PM
#3

En tid som idag verkar helt idyllisk

Letar bilder o fakta om Ängelholm under 60 och 70-tal. Framför allt centrala stan

Hälsningar

Hans

AndersE
2/19/23, 11:38 AM
#4

Jag minns särskilt "krämbullarna" som vi kallade dem. Gick på Centralskolan och Rönneskolan 1973-1979.

Carmarino
2/19/23, 11:40 AM
#5

#4: Det var nog samma som de jag kallade "vaniljbullar". De var proppfulla med vaniljkräm, och så otroligt goda när de var nybakade och nästan varma.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

TommyA
2/19/23, 11:44 AM
#6

Det finns en gammal tråd här på "engelholmiana" om Bageriföreningen. "Skolgatan 13? " heter den. Där har jag också lagt upp en bild på butiken på Skolgatan.

Annons:
Tordmulen-11
2/21/23, 2:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#7

Tack för delade minnen! Jo, tråden Storgatan 13 hade jag sett, och jag har också hittat en del bilder från föreningens verksamhet, dock inga från senare tid. Bifogar tre, från butiken på Skolgatan, bageriet (expediter 1945: Berith Staaf och Anna Lisa Andersson), och en exteriör på huset. Brödbilen på hörnet kanske kan säja något om när det är taget, men vad jag sett i protokollen köpte föreningen sin första bil på 1930-talet.

  • Redigerat 2/21/23, 3:06 PM av Tordmulen-11
Carmarino
2/21/23, 6:59 PM
#8

#7: Har visserligen bara ett vagt minne av butiken, men nog tycker jag att den var rätt lik den på bild 1.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: