Ängelholmsbilder på nätet
Det fanns en fotograf i Ängelholm, Harry Augustsson, som var verksam från 1940-talet till sin bortgång 1970. Han var ateljéfotograf, men ryckte ut på beställning till föreningar och företag, och fotograferade även för tidningarna, särskilt på den tiden de inte hade egna fotografer.
När Augustsson avled, efterlämnade han ca 12 500 negativ. Dessa skänktes till kommunen och är sedan några år inskannade. Ett gäng minnesgoda ängelholmare har hjälpt till med att försöka identifiera motiven: händelser, byggnader, människor. Arbetet med detta fortsätter, men vi vill att bilderna ska komma ängelholmarna till del, så nu finns ett större urval tillgängligt via en länk på webben: https://akb.kulturhotell.se/
Kommunen, som äger bilderna, har gjort en informationssida med en kort beskrivning: https://www.engelholm.se/uppleva-och-gora/kultur/fotoarkiv-med-angelholmshistoria.html
- Redigerat 2025-07-01 09:28 av Tordmulen-11
Så intressant. Vilken skatt. Ett fantastiskt jobb ni gjort, och en riktig kulturgärning. 👍
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Wow, jag har bara gjort en snabbtitt, men så mycket intressant!
Även om bilderna är från före min tid så väcks många minnen. Här ska det tittas mera!
Helt j-a underbart! Fantastiska bilder.

#4: Härlig bild. Tyvärr är det före min tid, så jag kan inte hjälpa till med identifieringen, men hoppas att någon annan vet vem personerna är.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Nu har några kloka och minnesgoda huvuden, tack vare Kjell Rubenson, fått fram en trolig lösning:
Ur hyddan tittar Lars-Åke Bengtsson. Nedanför på stegen Jerker Bergvall. Nr tre Stig Werner Johansson (som hjälpt till med identifiering). Längst ner Errol Gustavsson.
Finns inscannade bilder tillgängliga någonstans?
#7: De finns här (se även länken i #0):
#8 Tack, Carmarino!