Annons:
Etikettängelholms-stad
Läst 2567 ggr
AndersE
1/31/09, 12:18 AM

Idyll 1922

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild av en Idyll - i dubbel bemärkelse!

Bilden är tagen 1922 i Ängelholm

Annons:
AndersE
1/31/09, 12:28 AM
#1

Huset på bilden finns kvar och ligger på Kajagatan (tvärgata till Lergöksgatan) inte långt från Hembygdsparken alldeles norr om Ängelholms centrum.

På bilden syns fr.v. min farmors syster Hilma, f. Holmberg i Torrlösa (M) 1891. Sedan kommer en okänd man och därefter min farmors mor Emma Holmberg, f. 1860 i Trollenäs M). Så kommer min farmor Gunhild, f. Holmberg f. 1895 i Trollenäs (M). Farmor har Hilmas son Birger, f. 1920 i famnen. Längst till höger okänd kvinna.

Bakgrunden till bilden är att min farmor sommararbetade på Thorslunds restaurang och här har hon besök av sin mor och syster.

AndersE
1/31/09, 12:32 AM
#2

Min farmor hyrde ett rum och med all sannolikhet var det just i huset "Idyll". Det ska ha varit ett relativt stort rum för under en period bodde även Emma i det rummet. De hyrde av en äldre dam som ska ha varit mycket vänlig och hjälpsam.

Nu undrar jag om någon vet vem som bodde i "Idyll" åren kring 1922? Det hade varit roligt att veta.

AndersE
1/31/09, 12:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Och känner någon igen de två okända? Mannen, och kvinnan längst till höger?

M
4/27/21, 11:04 AM
#4

#3: Hej! Detta var mitt barndomshem från ca. 1972 och ca 10 år framåt. Det stämmer att det fanns ett större "allrum" på ovanvåningen, förutom ett sovrum.

AndersE
4/29/21, 7:58 AM
#5

#4 Så roligt, det är ett väldigt rart litet hus!

Kungsgården
7/22/21, 4:38 PM
#6

#5: Hej, Jodå något kan jag om det här huset.
Huset byggdes några/något år före 1917. Som en hel del andra småhus i Ängelholm byggdes det av byggmästare Algot Andersson, min farfar.
Min far, Åke Andersson, föddes i det här huset så hans barndomsminnen i det här grannskapet fick jag mig inpräntat åtskilliga gånger. Han tog gärna en tur förbi huset . Minnena var ganska starka.
Farfar Algot byggde åtskilliga småhus och rutinen var att familjen flyttade in i de flesta nybyggena och flyttade ut när de blev sålda. Ett ständigt flyttande!!!

Annons:
Kungsgården
7/22/21, 4:53 PM
#7

PS

Huset i Vallgatan som debatteras i tråden "Fotbollsbilder från 1930-talet" var ju också byggt av byggmästare Algot Andersson. Också där huserade familjen Anderson tills det blev sålt vidare och nästa projekt påbörjades.

AndersE
7/23/21, 7:58 AM
#8

Tack Kungsgården,

Då var alltså huset bara fem år gammalt när min farmor bodde där.

Upp till toppen
Annons: