Annons:
Etikettskolor
Läst 6183 ggr
AndersE
2/8/09, 4:12 PM

Tåssjö lägerskola

Alla Ängelholmare i min ålder och yngre har nog varit minst en gång på lägerskola i Tåssjö.

Jag var först!

Vilket föranledde NST att ha med en artikel i tidningen som kom ut 22 maj 1968. Ur artikeln:

 "Just nu huserar landets förmodligen första förstaklass på en lägerskola."

Alltså inte bara först i Ängelholm, utan i landet!

Cool

Annons:
AndersE
2/8/09, 4:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bild från samma tidning. Med bildtext:

"De här tre grabbarna, fr v Roger Nimark, Finn Gutenfeldt och Anders Ellerström, var utrustade med en transportabel bandspelare och letade fåglar i skogen kring lägerskolan. Här är de tillsammans med tillsyningslärare Ulla Lundin och hennes barn Mari och Lars. Grabben med mikrofonen har tydligen fått tag på ett fågelläte, som han försöker fånga i bandspelarens mikrofon."

Lite irriterande att de inte kunde stava mitt namn rätt…

Obestämd

Farwuq
2/8/09, 7:51 PM
#2

Lägerskola? Något sådan har inte kastast bort på mig.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Farwuq
2/8/09, 7:53 PM
#3

Men när du ändå nämner Tåssjö så kan jag berätta att min älsta syster var lärarvikarie där kring 64 eller så. Det fanns tydligen en folkskola där vid den tiden.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ello
2/8/09, 8:18 PM
#4

Och idag mer än 40 år senare är det fortfarande full verksamhet på denna lägerskola, som från början var ålderdomshem om jag har rätt för mej.

Skolan fanns väl  på andra sidan Rössjön, Kristineberg tror jag det heter. Har varit mycket uppe i Tåssjö och fått en del kännedom om denna bygd! Det är ju så fantasiskt vackert runt sjöarna och åsen!

AndersE
2/8/09, 9:14 PM
#5

#4 Ja, där är väldigt fint!

Själv var jag alltså där redan på lågstadietiden och sedan i samband med konfirmationen. Jag har fyra barn och tre av dem har varit där flera gånger. Den yngsta lär också hamna där efterhand.

Munka Ljungby o Tåssjö hembygdsförenings sida kan man läsa:

"Vid Tåssjö kyrka tillkom 1968 genom en besjälad arbetsinsats av rektor Nils Ekelund i Munka Ljungby. Under år 1967 renoverades två byggnader för lägerskolans bruk. I det gamla ålderdomshemmet inreddes logi för 35 elever med lärare, och i Kyrkskolan/Ramnekulla småskola blev det två lektionssalar.

Lägerskolan blev handikappanpassad 1989. Den användes främst för naturnära undervisning för grundskolans elever.Ålderdomshemmet hade tidigare varit gästgivaregård i Skånes Fagerhult. Det köptes av doktor Wendt, som sålde det för 600 kr till Tåssjö kommun 1888. Huset flyttades och öppnades 1890 för tio gamla En kommunalsal och en småskole-avdelning var där till 1914, då Ramnekulla skola stod färdig."

AndersE
2/8/09, 9:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Det är en perfekt plats. Natur och kultur i skön förening, med kyrkan och gamla byggnader i en natur med såväl skog som sjö. Bilden från min äldsta dotters besök för ett par år sedan då barn och föräldrar grillade vid strandkanten.

Annons:
Finn
2/8/09, 10:31 PM
#7

Man blir lite rörd när man ser det…..

Mitt namn kunde dom inte heller stava rätt hehe…

Men jag "siktar" bra med microfonen

AndersE
2/8/09, 10:37 PM
#8

#7 Hej Finn! Visst är det rart!

"Grabben med mikrofonen har tydligen fått tag på ett fågelläte, som han försöker fånga i bandspelarens mikrofon."

MariaG
2/8/09, 11:00 PM
#9

Ja, där har man varit.

/ Maria. med-arbetare på Sommar

Upp till toppen
Annons: