Annons:
Etiketthöja
Läst 4770 ggr
Farwuq
2009-02-16 13:32

Prästgården i Höja

Jag minns precis som angets i annan tråd prästgården i Höja som en vit byggnad.

Men nu undrar jag låg/ligger inte församlingshemmet strax bedvid, jag var där några gånger på 60-talet, jag minns att man fick knata upp på andra våningen. Vad som fanns på första det har jag däremot inget minne av.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
AndersE
2009-02-16 14:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det finns en gammal gård intill (fd?) prästgården som ser ut så här (bifogad bild) och som används av någon byaförening eller av kyrkan, vet inte riktigt.

Annars finns ju en modern församlingsgård alldeles norr om kyrkan som jag besöker varje vecka eftersom min yngsta dotter sjunger i kör där.

AndersE
2009-02-16 14:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Baksidan…

Farwuq
2009-02-16 14:46
#3

Jo det är just det huset, mitt minne klarnar.

Där hade vi en del sammankomster när jag var barn. Jag vill minnas att det var församlingshemmet då på 60-talet.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

AndersE
2009-02-16 15:17
#4

#3 Det är en väldigt fin byggnad!

Farwuq
2009-02-16 15:46
#5

Jo det är det. Jag vill också minns att väggarna på första våningen var väldigt tjocka med rejäla fönsternischer.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Tom-B
2009-02-19 00:25
#6

Det är Hembyggdsföreningen som disponerar byggnaden på bilden. Där är varje år en jultillställning (vad heter det?). Tomten sitter i öppningen i taket.

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Annons:
Tom-B
2009-02-19 10:22
#7

En liten komplettering till mitt inlägg ovan, #6.

Det heter ju julmarknad (åldern tar tydligtvis ut sin rätt, att hitta orden är inte alltid lätt Skrattande).

På nedre botten finns (fanns i alla fall 2004) en mindre samling av äldre almogesaker. På övre botten? Minns inte! (Åldern, som sagt).

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Upp till toppen
Annons: