Annons:
Etikettföretag
Läst 2789 ggr
AndersE
2009-01-25, 00:46

Spannmål & Trä

"Engelholms Spannmåls & Trävaru Aktiebolag" var ett företag i Ängelholm som låg på Nybrogatan ungefär där lantmäteriet ligger i dag.

Företaget bildades den 7 juli 1925 av min farfar Gunnar Ellerstrand, men var direkt arvtagare till det företag som funnits på samma plats och som hette "Aktiebolaget Ängelholms Trävaru- och Kolaffär".

Företaget övertogs 1945 av Arthur Sjövall. Jag tror det fanns kvar till 1971 då det såldes till Byggma Syd för att 1977 bli Hebo bygg. Det övertogs 1989 av Melin förvaltning och kanske var det också då verksamheten lades ned.

Jag har ganska god kunskap om aktieägare och styrelsemedlemmar i företaget fram till 1945. Den som är intresserad kan fråga.

Det jag är intresserad av är att komma i kontakt med människor som varit anställda på företaget, eller varit kunder där - framförallt före 1945.

Hur var det på Spannmål & Trä?

Extra kul är det om någon kan visa upp bilder från företaget!

Annons:
AndersE
2009-01-28, 22:52

En som arbetade på Spannmål & Trä var Pelle Karlsson, som sedan övertog spannmålshandeln i Rammsjö. Pelle var kusin med min farfar Gunnar Ellerstrand.

AndersE
2009-02-23, 22:42

Jag har fått låna en bild med anknytning. Den är tagen nere på tegelbruket, men lastbilen i garaget tillhörde Spannmål & Trä. Mannen är Oscar Elgstrand, som senare hade bilverkstad i Munka Ljungby. När denna bild togs (1939-1940) var Oscar bilmekaniker och chaufför på såväl Spannmål & Trä som Tegelbruket. Flickan är Oscars dotter Barbro som har lånat mig bilden.

Upp till toppen
Annons: