Fosterbarnet Emil Larsen från Danmark
Min farfars far, Emil Thedor Larsen, föddes den 19/12 1872 i Danmark.
Han kom till Tåssjö den 18/9 1876 enl. inflyttning 1876 och bodde/placerades hos en Anders Svensson f. -47 och hans hustru Carolina Nilsson f. -43 i Espenäs no. 1.
Anders och Carolina gifte sig 31/5 1873 och fick så småningom egna barn,
Gerda Elina 1877-02-11,
Selma Alfrida 1879-06-08
Ida Sofia 1883-02-08
Gerda Elina gifte sig den 21/12 1895 med en Sven Peter Andersson från Attarp i Örkelljunga och flyttade till Örkelljunga 4/1 1896.
Emil gifte sig så småningom med Mathilda Persson som arbetade som småskollärarinna i Kolbeckstorp och fick 4 söner, Hugo, Sture, Birger (min farfar) och Erhard.
Jag undrar nu om någon har information om framför allt Emil men även om familjen han växte upp hos.
Jag har kört fast och kan inte hitta mer information om min Emil men kanske någon med känning om familjen vet mer?
Har sökt igenom husförhörslängd och utflyttning från socknen Danmark i Blekingen utan reslutat men enligt släkten har vi alltid pratat om farfars far som dansk från landet Danmark.
Tacksam för all hjälp som kanske kan bringa lite ljus över Emil och hans liv.
Jag har inte kommit igång med sökandet i Danmark, endast försökt utesluta de svenska orterna Danmark.
Har sökt hjälp av en dansk forskare som inte kommit med så många ideér eftersom jag inte har någon födelseplats att utgå från. Rådet från honom var just att söka mer info kring familen där han växte upp för att ev. kunna hitta någon nu levande släkting i den familjen som kanske kunde veta något.
Tips tas tacksamt emot
Min farfars farmor tog emot två fosterbarn från Danmark 1894. När jag undersökte det fann jag att det var hennes egen brors barn. Hennes bror flyttade till Helsingör och sedan hände något jag inte blivit helt klar över som gjorde att två av barnen blev fosterbarn.
Kan det finnas någon sådan koppling som gör att Emil hamnade hos familjen i Espenäs?
Hm, värt att undersöka! Får leta vidare…..Får kolla upp "mottagande" familj lite bättre, vem vet det kanske leder framåt!
Jag ser att han flyttade till Hishult där hans fostermor kom ifrån. Kan det vara så att hans egen släkt också fanns där?
Om jag det visste! Vet bara att min farfar alltid sa att hans pappa var från Danmark och pratade danska…. inte mycket till information tyvärr. Jag var inte så gammal när min farfar dog och tänkte inte på att detta skulle bli ett så stort intresse med tiden.
Min farmor levde betydligt längre men inte heller hon visste så mycket om Emil.
Slängde ut en eftelysning på Scan Gen… får se om den ger något!
Jag ser att du skriver i #0 att Carolina är född i Espenäs, men i SVAR 1880 står att hon är född i Hishult (N).
Det kan ju vara idé att kolla upp om Carolina har t.ex. något syskon som utvandrat, hamnat i Danmark och där fött en son. I så fall är det ju naturligt att Emil flyttar en sväng dit för att kanske bo hos en moster/faster eller mormor/farmor?
Han verkar ju sen ha varit i Kattarp 1899 innan han är tillbaks i Espenäs 1900.

Jag är ganska övertygad om att han var barn till en släkting eller till Carolina själv, det var vanligt att man åkte till Danmark för att föda barn så det inte skulle synas i kyrkböckerna här

Man bör kolla på landsarkivet i Lund om bilagor till flyttlängden SE/LLA/13425/H II kan innehålla något papper om Emil, med födelseförsamling i Danmark. Även bilagor till husförhörslängd bör kollas, tyvätt ha r en hel del av detta sorterats ut. Hittar man församlingen så står säkert modern namn där, man hade inte "okända föräldrar" lagen i Danmark.

Det står en lite skum anteckning i husförhöret som tyder på det, på Emil står det mycket tydligt "Deras fosterson" på dottern "deras naturliga barn". Det har jag aldrig sett förut, kan det vara en vink från prästen?

10/11 1872 kommer Carolina till Anders i Kattarp, innan dess har hon bott på granngården sedan 1870. Det var väl lätt att svänga över till Köpenhamn?
Tack så mycket för både snabba och givande svar. Upplysningarna kan jag säkert använda i mitt sökande.
Funderar lite över "vinken från prästen"…. Tycker mig ha sett sådana kommentarer ibland, kanske är vanligare i vissa områden?
Vad säger du Anders som ju också forskar en del i skåne?
Ser att jag var otydlig kring Carolina som ju mycket riktigt var född i Hishult. Kanske skall börja där?

Följ hennes eventuella syskon framåt, det kan ju vara en systerson också!
Ja, från Kattarp är det inte lång till Köpenhamn eller Helsingör för den delen som ju är närmast härifrån.
Var i Kattarp bodde Carolina innan hon flyttade över till Anders?