Annons:
Etiketthöja
Läst 2551 ggr
AndersE
3/11/09, 11:22 PM

Jöns Olssons bibel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som fortsättning på förra visar jag bilder på ytterligare en bibel från Höja:

Annons:
AndersE
3/11/09, 11:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Visst är det vackert textat!? Delförstoring:

AndersE
3/11/09, 11:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Och samma sidas nedre del:

AndersE
3/11/09, 11:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Vänder man på bladet…

AndersE
3/11/09, 11:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

som i förstoring blir:

AndersE
3/11/09, 11:28 PM
#5

Lite rörande hur noga man antecknat nya ägare till bibeln. Jag antar att en fin bibel var en dyrbar ägodel?

lizzkulla1
3/12/09, 12:09 PM
#6

Vad roligt att du gick husesyn i församlinggården i Höja, det är väl i lilla rummet intill köket, har varit där några gånger på bl.a. begravningskaffe.        När församlinggården skulle invigas gav min svärmor Karla Sundelius en Kristusbild stor vit  i Thorvalldsons modell  som Karla fått efter min  mamma Esther Nilsson inköpt av Bertil Lundström i Helsingborg  Det var pappa som gav den till Karla 1968.

Karlas stora fam. bibel gavs till samma invigning, hoppas hon skrivit något i den.  På hennes begravningsdag var Kristus bilden framme i stora salen där vi åt och i fam.biblen  skrev jag  i lite om dagen.  Då låg den framme i de lilla rummet närmast köket.

Tänk om några hundra år så värdefullt.  Karla var också kyrkvärd i Höja och då får man ett fint diplom detta ramade jag in och gav tillbaka till kyrkan där , vid Höjalundens invigning.

Gamla biblar är ett min gubbes intressen  fasar för loppisar där de förkommer då kommer de en ny bibel till samlingen.

Annons:
AndersE
3/12/09, 1:03 PM
#7

#6 Ja, det finns massvis med gamla biblar sparade. Ekonomiskt har de sällan något värde, men det är ju kul när de kan berätta en historia.

Upp till toppen
Annons: