Annons:
Etikettpersonhistoria
Läst 3922 ggr
Cheyenne
2009-03-26 10:56

Hemvägen 29, Ängelholm

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dessa foton har redan publicerats samt frågats om på dels Anbytarforum, dels på systersajten proveniens.ifokus men med en renodlad sida för Ängelholm hoppas jag att fler personer ska känna igen huset på Hemvägen 29 i Ängelholm.

Min farfar Evert föddes 1909 i Ängelholm. Hans far var Stationskarl Frans Edvard Johansson, född 1884 och bördig från Tingsås i Småland. Frans' hustru, dvs min farfars mor hette Ada Sofia Hellman, en Stenhuggaredotter från Bohus-Malmön i den Bohuslänska skärgården. De tu vigdes på Malmön 1908. Min farfars far var redan då bosatt i Ängelholm och anställd som Stationskarl.

När min farfar föddes och de första åren av hans föräldrars äktenskap, bodde de förmodligen i en tjänstebostad för Järnvägens personal. Sen påbörjade min farfars far Frans bygget av det egna huset på Hemvägen 29 vilket bör ha stått klart någon gång under 1910-talet.

Jag har foton på huset från sent 1940-tal, tidigt 1950-tal, de sista åren som min farfars föräldrar levde och de bodde kvar i huset ända fram till dess att de båda avled.

Det första fotot visar min farfar Evert på trappen till huset. Lilla pojken är ett syskonbarn.

Annons:
Cheyenne
2009-03-26 10:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

På nästa foto ser man lite mer av huset. Damen på fotot var min farfars mamma Ada.

Cheyenne
2009-03-26 10:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Nästa foto visar min farfar på väg ner till stranden för ett morgondopp. Här står han vid grinden.

På dessa foton är min farfar vuxen, gift, bosatt i Stockholm  och har själv barn men är på besök hemma hos sina föräldrar i Ängelholm.

Cheyenne
2009-03-26 11:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

För ett par år sedan hade AndersE vänligheten att åka förbi huset på Hemvägen 29 i Ängelholm och ta ett par foton åt mig. Jag känner ju inte riktigt igen huset. En hel del har förändrats. Ser ut som om man dels har klätt in huset i tegel, dels har man tyvärr rivit den vackra granittrappan (se fotot under inlägg #0).

Är det möjligtvist någon som känner igen huset och finns det t om någon som minns huset såsom det såg ut från början.

evakristina
2009-03-26 13:46
#4

Bilderna väcker det min nyfikenhet……

Känns inte som samma hus alls, och var tog den fantastiska trädgården vägen?

Får nog ta en sväng dit och kika!

evakristina
2009-03-26 13:49
#5

Egentligen bara fönsterna som känns igen!

AndersE
2009-03-26 14:44
#6

Även burspråket på vänstra gaveln går att känna igen. Det kändes nog som en modernisering med mexiteglet…

Annons:
Cheyenne
2009-03-26 15:38
#7

#4 Ja, vart tog den fantastiska trädgården vägen? Det kan dock hända mycket med trädgårdar under 50-60 år så det kanske är så enkelt att köparna av huset, efter det att min farfars föräldrar gick bort, inte brydde sig så mycket om den.

Min pappa har berättat att min farfars föräldrar, dvs hans farmor Ada och farfar Frans t o m hade ett hönshus med tillhörande höns i en del av trädgården.

AndersE
2009-03-26 17:30
#8

#7 Jag talade för några år sedan med en dam. Hon hade bott i ett vackert gammalt hus som ännu finns kvar och jag sade just det till henne - att det finns kvar och är fint.

"- Men har du sett vad de gjort med min trädgård. Så mycket arbete jag hade med den och nu är inget kvar!"

Med ungefär de orden fick jag en rätt tydlig bild av hur vår syn på trädgård förändrats…

evakristina
2009-03-26 19:00
#9

Precis så är det!

Inte desto mindre kan man ibland glädjas och njuta av dessa underbara trädgårdar (eller rester av dom) med slingrande gångar där grusen knastrar så härligt under fötterna!

Vad jag önskar att min trädgård var sådan Glad

Har försökt hitta gamla bilder ur ett lokalt arkiv i Klippan för att på så sätt kunna återskapa trädgården kring mitt hus som är byggt på 20- talet.

Upp till toppen
Annons: