Annons:
Etiketttåssjö
Läst 5511 ggr
mocaol
2009-02-09, 17:55

Hallagården

Hej

Min farfars far hette Carl Svensson och han tjänade ett tag på Hallagården men hans bror Olof (kallades Olof med benet) var på Hallagården i många år liksom deras far Sven Larsson.

Har själv på senare tid varit i trakterna, mkt fint och mkt intressant.

Bifogar en bild på den gamla Hallagården, den som brann ner 1926, detta är av fotograferat från en tavla som min pappa har som han i sin tur fick av sin far med orden den här ska du vara rädd om.

Är det ngn som vet ngt är jag intresserad

MVH Monica

Annons:
AndersE
2009-02-09, 18:04

#0 Var låg Hallagården?

mocaol
2009-02-09, 18:23

Vet inte om jag skrev galet eller på fel ställe men Hallagården ligger vid Tossjö och tillhörde Rössjöholms gods, alltså de som bodde på Hallagården tjänade under godset.

MVH Monica

Ello
2009-02-09, 20:54

Vacker tavla!

Hallagården är bekant, ser inte så idylliskt ut idag som på tavlan. Ett mindre enklare hus, granskog runt om är bilden i dag.

Roligt se hur det en gång såg ut där,

evakristina
2009-02-10, 09:30

Hej!

Alldeles ny på sajten höll jag på att bli tokig innan jag hittade rätt! Obestämd

Lyckades till slut och hittade din kommentar om Hallagården.

Tror att vi tillhör samma släkt om din Sven Larsson var född 1825?

Av hans nio barn fanns en Olof och en Carl. Min farmors far var den yngste i barnaskaran och hette Johannes.

Tror att vi har några gamla bilder från Hallagården, tycker mig känna igen målningen.

Skall försöka leta upp dem och bifoga dem här.

Hör gärna av dig, vem vet vi kanske är släkt! Glad

Eva

mocaol
2009-02-11, 09:33

Hej Eva !

Det här var häftigt.

Visst är vi släkt, min Sven har nio barn och det finns en Johannes som yngsta barn född 1870.

Men den uppgiften jag har är att Sven skulle vara född 1821 men att det är samma person är ju helt klart.

Vore kul om du har några bilder på Hallagården så man skulle få se dem.

Skickar nu med en bild på den senare Hallagården där brodern Olof bodde med sin familj. Det är Olof som sitter till höger på bilden.

Vore kul om vi kunde pratas vid lite mera det är ju inte varje dag man finner en släkting, och det är ju tack vare denna sida,

MVH Monica Glad

evakristina
2009-02-11, 20:50

Absolut! Det här var jättekul! Glad

Jag har en del bilder som var min farmors, tror att jag har flera på din farfars far och farfars mor. Visst gifte Carl sig med Cecilia?

Vet inte vilket av Carl´s och Cecilia´s barn du härstammar från?

Vi kan väl höras av….. rota fram alla gamla kort och titta på dem?!

Vet inte om du hittar min mailadress via sajten så här är den….

eva.larsson@klippan.se

Hälsn. Eva

Annons:
mocaol
2009-02-12, 20:29

Hej Eva

Jah har skrivit till dig på din mail.

Och då fick du ju min på samma gång, det är nog bättre och skriva där vi har nog en hel del att prata om.

Ser fram emot alla bilder.

MVH Monica

evakristina
2009-02-15, 11:28

Hittade många spännande bilder, här kommer en på bröderna Olof och Carl utanför deras föräldrahem Hallagården.

Eva

AndersE
2009-02-15, 11:44

#8 Vilken fin bild!

evakristina
2009-02-18, 16:21

Funderar över bilderna på Hallagården….

Tror ni att bilden i #5 är en bild på Hallagården no. 1 som Olof bodde på. Tycker inte att den är lik huset på målningen eller på fotot i #8….

mocaol
2009-02-18, 16:48

Hej Eva

Bilden på Hallagården (tavlan) är på Hallagården 1 och det är samma hus som det som du la in däremot den andra bilden är på Hallagården 2.

1:an brann ner 1926.

Olof och Gustava bodde på Hallagården 2 men 1943 flyttade Olof hem till sin dotter i Munka-Ljungby och vid jultid 1948 brann så Hallagården 2.

Det sägs att Gustafa en gång har blivit spådd och det skulle sagts att gården skulle brinna vid jultid…?

mocaol
2009-02-18, 17:03

Glömde att skriva att brunnen som finns på tavlan är något som konstnären själv satt dit den fanns aldrig men det skulle se lite trvligare ut, detta berättade min farfar för min pappa när han fick tavlan.

evakristina
2009-02-18, 19:02

Funderade faktiskt över detta med brunnen! Lustigt…..

Jag trodde att det var den senare Hallagården som brann.

Annons:
AndersE
2009-03-27, 23:49

#12 Kul! Jag har hört liknande historier om "gåramålare".

En om att man var så nöjd med målaren, eftersom han t.o.m. satte gardiner i fönstren…

Lite om gåramålare

Upp till toppen
Annons: