Annons:
Etikettpersonhistoria
Läst 2072 ggr
AndersE
2/28/09, 11:51 PM

Karl och Anna Petersson

Jag är intresserad av information om och foton av ovanstående personer. Lite fakta:

Karl Edvin Petersson var född 1880-02-06 i Ausås. 1913 var han jordbruksarbetare i Varalöv söder om Ängelholm då han gifte sig med Anna. Jag tror att han senare arbetade på Villans tegelbruk, ev. som chaufför och mekaniker? Karl dog 1967 i Ängelholm.

Anna Sofia Pettersson var född 1887-01-12 i Ysby, Halland. Hon var syster med Elin Jansson. Anna gifte sig i Ysby med Karl och de flyttade sedan till Höja. Jag tror Anna hjälpte till med hushållssysslor hemma hos min farfars mor.

De fick en son Gösta Pilvall, född 1915. Han tog en del tidig färgfilm på tegelbruket som finns med på den film om tegelbruket som man kan låna på Ängelholms stadsbibliotek.

---

Bakgrunden till min fråga är att jag arbetar med en bok om min farfars föräldrar och Karl och Anna spelar en roll där. Sonen Gösta var t.ex. barndomskamrat med min farfars lillebror.

Annons:
KjellRu
3/1/09, 10:55 AM
#1

Hej Anders! Jag har för mig att Karl och Anna bodde på Tegelbruksgatan i början av 60-talet när jag var brevbärare där. Karl hade varit anställld på Tegelbruket och som tack fått en lägenhet av din släkting(farfar?)

En som känner till lite om detta är Mona Westman tel.220 19,slå henne en signal och hälsa från mig.Jag tror att Monas Mormor och Anna var syskon.

Enligt uppgift som jag fått, så skall det på 60-talet legat en lådfabrik på Tegelbruksområdet, som jag inte kan minnas. Minns Du?

AndersE
3/1/09, 11:15 AM
#2

Kjell, det stämmer att de bodde på Tegelbruksgatan 6B. Den som lät bygga höghusen var min farfars bror Stig. Jag tror hans fru och döttrar stod som ägare.

Egna minnen av tegelbruket har jag inte och någon lådfabrik har jag inte hört talas om.

Jag får prova att ringa Mona.

AndersE
3/7/09, 2:54 PM
#3

Jag får korrigera mina uppgifter i #0. Jag tror inte Karl var mekaniker utan då jag kontrollerat min källa så sägs det att Karl skötte om det lilla "lantbruk" som fanns på tegelbruket. Det var väl en ko och en häst som hette Dora, lite gäss och så.

Det verkar som om detta fanns kvar så länge tegelbruket fanns. Åtminstone fanns det gäss kvar under krigsåren. Så gåsmiddag kunde man ha, trots ransonering…

AndersE
3/13/09, 12:16 AM
#4

Jag ser att min farfars fars husföreståndarinna - Greta Elgstrand, senare gift Persson - nämnde Karl och Anna:

"De hade ju själv gåsar på Tegelbruket då, och då slaktade ni dom, och så hade vi det till Mårtens afton." … "En ko och en häst också. Ja, Kal hette han ju. Annas Kal. Ja, där var ju Anna också. Hon hjälpte mig med att storstäda en del."

AndersE
4/12/09, 12:25 AM
#5

Jag har fått några uppgifter om Karl och Anna!

Ett barnbarn till Karls syster har berättat detta via en bekant:

Karl hade flera syskon förutom Anna:

  • Gustav Pettersson som skall ha bott i Knäred
  • Alfred som bodde i Nordanå, mellan Örkelljunga och Våxtorp
  • Ida gift med en Oskar? Bodde troligen i Ängelholm
  • Olga gift med en Bror Johansson, Ängelholm

Karl och Anna bodde i den villa som fanns utmed vägen som gick förbi Tegelbruket upp mot Villan. Karl var lite" allt i allo" på tegelbruket.

Villan revs när man byggde höghusen på tegelbruks området och i stället fick Karl o Anna en lägenhet där.

Upp till toppen
Annons: