Annons:
Etikettpersonhistoria
Läst 4148 ggr
AndersE
2/19/09, 8:49 PM

Kända herrar - runt 1930?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild från mina gömmor med några kända Ängelholms-profiler. Kanske kan vi tillsammans få fram lite uppgifter?

Annons:
AndersE
2/19/09, 8:56 PM
#1

Bakpå bilden har en släkting till mig antecknat;

Bakre raden fr.v:

  1. Rådman Ruh - lär ha spelat Vira (kortspel) med min farfars far
  2. Ernst Paulson - innehavare av herrekipering
  3. Bengtsson - hade Össjö boställe, var senare mäklare

Främre raden fr.v:

  1. Gotthard Ellerstrand - min farfars far, disponent på tegelbruket
  2. Okänd
  3. Holmgren - hade spannmålshandel i Ängelholm
  4. Johan Persson - slaktare

Vilket år fotot är taget vet jag inte, men gissar på sent 20-tal eller tidigt 30-tal. Jag vet inte heller var fotot är taget.

All information med anknytning till bild och personer är av intresse.

AndersE
2/19/09, 10:54 PM
#2

Rådmannen Ruh har ju ett ovanligt namn. Jag ser att två (systrar) ogifta kvinnor Ruh med samma adress - Storgatan 80 - dör i Ängelholm 1953 och 1954. De var båda födda i Tyskland 1869 och 1872.

Kan man gissa att rådmannen var en bror till dem?

I folkräkningen 1900 hittar jag (i kvarteret Trasten i Ängelholm):

Johannes Fredrik Ruh, f. 1828 i Uelsby Schlesvig, Danmark, Husägare

Kristina Maria Klinker, f. 1832 i Uelsby Schlesvig, Danmark

Wilhelmina Katarina, f. 1869 i Schlesvig, Danmark

Kristina Lovisa, f. 1872 i Schlesvig, Danmark

Samt:

Namn:

Johan Fredrik Ruh

Hemförsamling:

Hjärnarps

Hemort:

Huntly

Kontrakt:

Bjäre

Län:

Kristianstads län

Födelseår:

1861

Födelseort:

Forestad

Födelseland:

Danmark

Yrke:

Mejerist

Jag gissar att Johan Fredrik också var son till familjen överst. Kan mejeristen Ruh vara samme som rådmannen på fotot?

AndersE
2/19/09, 11:00 PM
#3

En lustig detalj är att min farfar ägde huset på Storgatan 80 några år - alltså det hus där systrarna Ruh bodde. Huset finns för övrigt kvar och hyser skomakeri och antikhandel.

Länk till artikel

AndersE
2/19/09, 11:10 PM
#4

I samma folkräkning - 1900 - hittar jag en järnhandlare Holmgren i Ängelholm.

Namn:

Samuel Adolf Edvard Holmgren

Hemförsamling:

Engelholm

Hemort:

Falken

Kontrakt:

Norra Åsbo

Län:

Kristianstad

Födelseår:

1844

Födelseförsamling:

Vankiva Kristianstads län

Yrke:

Järnhandlare

Tordmulen-11
2/21/09, 11:18 PM
#5

Kan inte nummer två frånvänster i främre raden vara fabrikör Wilhelm Segerström?

AndersE
2/21/09, 11:32 PM
#6

#5 Det är en okänd person för mig. Kan han vara med på bild i någon hembygdsbok?

Annons:
Tordmulen-11
2/22/09, 7:11 AM
#7

Wilhelm Segerström var fabrikör och drev en metallvarufabrik som låg intill Lilleskog, nuvarande Polisgatan. Han var även verksam inom fabriks- och hantverksföreningen och en av initiativtagarna till hantverksmuseet. Han var född i Riseberga och levde åren 1875-1933. Lisa och Wilhelm Segerström donerade pengar till stipendiefonder, och finns därför avbildade i boken "Ängelholms donatorer", bland annat på sidan 137. Segerström satt också i stadsfullmäktige från 1925, och det finns ett porträtt i minnesskriften  "Stadsfullmäktige i Ängelholm 1862-1951", sid. 42.

AndersE
2/22/09, 1:09 PM
#8

#7 Tack! Minnesskriften över stadsfullmäktige har jag och visst ser det ut att vara Segerström på bilden ovan. Segerström var född samma år som Gotthard.

(Min farfars far satt också i stadsfullmäktige men deras tider överlappar inte.)

Då kan alla på bilden ha fått ett namn!

Jag funderar kring vad de har gemensamt? Min farfars far var ju disponent på tegelbruket men jag kan inte se att någon av herrarna ovan hade anknytning dit. Han blev förste ordförande i styrelsen för AB Dr P Thulins vilohem efter Paulus Thulins död 1922. Han var också styrelseledamot i Ängelholms Spritaktiebolag.

Kan de andra herrarna haft anknytning till dessa?

annsofi
2/22/09, 1:43 PM
#9

Kan det ha varit någon form av företagarförening?

AndersE
2/22/09, 1:51 PM
#10

#9 Javisst. Det finns många tänkbara varianter. Troligast är väl att det har med affärer att göra. Det gäller bara att hitta den minsta gemensamma nämnaren.

Ingen som känner igen byggnaden? Ser ut att vara en större putsad vit byggnad.

Bengtsson ska ha haft "Össjö boställe". Hur såg/ser det ut?

AndersE
3/13/09, 12:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Ibland gör man lustiga små fynd. I en liten pappersask från Killberg låg ett sigill, uppenbarligen från Johan Ruh som är med på bilden (längst upp t.v.) i #0.

AndersE
4/18/09, 1:23 AM
#12

Några av personerna på bilden har suttit i Ängelholms livsmedelsnämnd, enligt en artikel i Engelholms Tidning från 1919. Det gäller Ernst Paulson, Gotthard Ellerstrand och Johan Ruh. Men bilden kan inte vara så gammal.

Upp till toppen
Annons: