Lokreparatör Carl Svensson
Finns det någon som känner till folket som jobbade vid järnvägen i Ängelholm, min farfars far Carl Svensson ska ha varit lokreparatör (han dog 1952 så det är ju länge sedan)
Kul om ngn vet !

Min Morfar (f. 1865),var lokreparatör i Ängelholm. Han gick bort 1946 10 år innan jag föddes.
Själv var jag lokreparatör i Helsingborg och senare instructör vid SJ skolan i Ängelholm. Så jag hade samma yrke och arbetsplats som min morfar en tid på 70-80 talet

Ronny arbetade du ihop med Erik Holmqvist som bodde på Fricksgatan?

#3 Hej Lizzkulla. Nej han var nog där före min tid.
MVH Ronny

Tyvärr vet jag inte vilken typ av personal som finns med i SJ's personalmatriklar. Min farfars far Frans Edvard Johansson, född 1884, var Stationskarl i Ängelholm. Följande information fick jag hjälp med av en vänlig person som har tillgång till matriklarna;
"Frans Edvard Johansson fick ordinarie tjänst som stationskarl den 1 december 1910.
Han finns i 1912 och 1913 års avlöningsstat med tjänstenummer 2361, lön 840 + 240 + 120 kr (kontantlön + bostadsförmån + beklädnadstillägg). Placerad vid tredje distriktets 8 trafiksektion och stationerad i Ängelholm.
1915 är lönen ändrad till 900 + 225 + 120 kr, 1916 900 + 270 + 120 kr
1918 är tjänstenumret ändrat till 1869, lönen 960 + 288 + 120 kr.
1920-07-01 blev han och ett trettiotal andra stationskarlar vid 8 ts trafikbiträden. Jag är inte säker på vad ändringen bestod i, stationskarlar fanns fortfarande kvar i hundratal och lönen verkar inte ha förändrats. Den uttrycks nu i löneklasser (5) och inte till visst belopp. Jag tror dock att ett trafikbiträde tjänstgjorde med expeditionsgöromål (biljetthantering o.d.) och tågklarering, medan en stationskarl hade yttre tjänst, t.ex. växling och magasinstjänst. Tjänstenumret är ändrat igen, nu till 3146, det var en period som första siffran angav distriktstillhörighet. 1922-01-01 höjs lönen till löneklass 6 senare till 10. Så här kan man följa honom framåt till 1934. Då har hans tjänstenummer ändrats igen, till 4325. Fortfarande är han kvar i Ängelholm. Efter 1934 saknar jag förteckningar fram till 1946 och där hittar jag honom inte. Kanske han gått i pension".
Min farfars far Frans Edvard Johansson avled i Ängelholm den 11/3 1962. Ovanstående uppgifter består ju mest av en hel del formella uppgifter men var till mycket stor glädje för mig ändå.
#0 Bodde han i Tåssjö då han dog?

Carl bodde i Ängelholm när han dog 1952.
Vet inte riktigt vilket år han slutade arbeta.

Jag blir snart tokig, vad det ska vara svårt ibland.
På Carls gravsten står lokreparatör men på alla andra papper jag hittat står timmerman, undrar vilket det var eller jobbade han med båda delar???
Finns det en chans att ngn kan hjälpa mig
Tack på förhand !
#8 Det är inte helt ovanligt att titlar på gravstenar kan uppfattas missvisande idag.
Min farmors far var mästersmed. Han var hovslagare, gårdssmed, hade ett tag tillverkning och försäljning av jordbruksredskap från smedjan, jobbade en kort tid som lantbrukare och var de sista ca 15 åren anställd på en mekanisk verkstad. På hans gravsten står fabrikör!?
Idag tycker jag att mästersmed hade varit "stiligare" än fabrikör. Tydligen såg man annorlunda på det då?
Jag känner till ytterligare en person med just fabrikör på gravstenen. Han var bilreparatör, senare delen av sitt liv med egen firma.
I ditt fall kan man väl tänka sig att en timmerman fått arbete vid järnvägen och att den som beställt gravstenen tyckt att lokreparatör var en fin titel?
# 3. Hade de en dotter som hette Monica?

Hej Kjell
Nej någon Monica fanns inte som dotter, men det finns några Monica i släkten, jag heter Monica och är ju barnbarn till Martin f 1888 och den andra Monica var ett barnbarn till deras son Joel. Hon bor i eller omkring Ängelholm tror jag är väl bäst att tillägga.
MVH Monica
#11. Hej Monica! Jag var för snabb i mina tankar,som vanligt.Jag blandade ihop Holmqvist som bodde på Fricksgatan 1C med en annan SJ anställd som bodde på 3C. Det var ju otroligt många SJ anställda som bodde uppe på Villan området under 60 talet. Många av dem dem hade en kollonilott,dels vid järnvägen men även på området ute vid idrottsplatsen.Mvh/Kjell